چهارشنبه, 30 خرداد 1397

عنوان : دانش آموخته دانشگاه زابل، موفق به كشف رابطه ی جدید میان آروماتیسیته و پیوند هیدروژنی با استفاده از ابررایانه گردید
تاريخ :
 ۱۳۹۷/۰۲/۳۰

به گزارش روابط عمومی :

دکتر طیب کاکش پور دانش آموخته رشته شیمی محض دانشگاه زابل  است که در سال 1389 از این دانشگاه فارغ التحصیل و در همان سال موفق به کسب رتبه یک در آزمون کارشناسی ارشد گردید و در سال 91 در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه صنعتی شریف فارغ التحصیل شد. وی از سال 2012 تحصیل خود را در مقطع دکتری در دانشگاه میشیگان امریکا آغاز کرد و در حال حاضر عضو گروه تحقیقاتی پروفسور جیمز جکسون در این دانشگاه می باشد.

به نقل از وب سایت موسسه ICER  میشیگان امریکا، تمرکز اصلی مطالعات و تحقیقات کاکش پور بر روی پیوند هیدروژنی است و او موفق شده که نشان دهد: پیوند هیدروژنی می تواند منجر به افزایش آروماتیسیته و یا کنترل آن گردد و پایداری ویژه ای در ترکیبات آلی و زیست مولکول ها ایجاد کند و در نتیجه میزان پایداری ترکیبات را تحت کنترل درآورد.

گفتنی است؛ کاکش پور پیش از این و در سال 2014، با همکاری پروفسور جیمز جکسون از دانشگاه میشیگان و پروفسور جودی وو از دانشگاه هیوستون موفق شد تست شبیه سازی کوانتومی فعال و سپس روش طیف سنجی مغناطیس هسته ای را آزمایش کند، که نتیجه آن در سال 2016 در مجله انجمن شیمی امریکا (JACS) که برترین مجله علمی دنیا در این زمینه است، منتشر شده است.

شایان ذکر است؛ دانش آروماتیکی و پیوند هیدروژنی به طور جداگانه به عنوان دو موضوع مهم شیمیایی از یک قرن پیش تا به حال مورد مطالعه قرار گرفته اند و به رسمیت شناختن ارتباط جدید آنها، به فهم بهتر و راهبردهای بالقوه برای کنترل پدیده های مهمی از  تکرار DNA تا طراحی داروها منجر خواهد شد.

متن کامل مصاحبه دکتر طیب کاکش پور با موسسه ICER  را می توانید در لینک زیر مشاهده نمائید:

بازگشت           چاپ چاپ

تمامی حقوق این سایت متعلق به دانشگاه زابل می‌باشد.