ارتقای شبکه اینترنت و فعال‌سازی سرورهای مجازی قدرتمند

۲۳ آذر ۱۳۹۹ | ۰۸:۱۸ کد : ۸۶ اخبار
تعداد بازدید:۲۳۳

به گزارش روابط عمومی دانشگاه زابل:

در دنیای امروز، پیشرفت‌ علمی و توسعه زیرساخت فناوری اطلاعات، از مهم ترین ملزومات رشد و توسعه حوزه آموزش، پژوهش و نوآوری به شمار می‌روند. بر همین اساس، دانشگاه زابل با توجه ویژه ای که همواره به این مسئله داشته، تلاش نموده است تا به صورت مستمر، زیرساخت‌های فناوری خود را به روز نموده و بهترین شرایط را برای استفاده اساتید، دانشجویان و گردش فرایندهای کارشناسی، فراهم سازد.

در این راستا، و براساس راهبردهای تعیین شده، در مرحله نخست با تلاش کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات، حدود 80 درصد از سرورهای موجود در مرکز فناوری، «مجازی سازی» شد تا با استقرار یکی از پیشرفته‌ترین و به روزترین ساختارهای ارائه «خدمات فناوری اطلاعات بر بستر مجازی»، زیرساختی فوق‌العاده قدرتمند، ماندگار و قابل ارتقاء در دانشگاه فراهم گردد.

پیش از این، استفاده ناکافی از توان سِرورهای موجود، باعث صرفِ هزینه‌های پنهان زیاد، شامل هزینه‌های سخت افزاری، محدودیت غیرواقعی پهنای باند اختصاصی، مصرف زیاد انرژی در سرورها، استهلاک تجهیزات خنک کنندۀ مرکز داده و ... می‌شد و از طرف دیگر، منجر به پیچیدگی استفاده و ارتقای سرویس‌های تحت شبکه و هزینه مضاعف می‌گردید. استفاده بهینه از منابع سخت افزاری موجود، اصلاح زیر ساخت سخت افزاری، کاهش چالش ها و هزینه های مدیریتی و نگهداری، افزایش پایداری و تحمل خطا از مهمترین مزایای مجازی سازی است.

در شرایط جدید امکان اجرای چندین سیستم‌عامل و سرویس بر روی یک سرور فیزیکی فراهم شده و مبتنی بر فناوری جدید، هر سیستم عامل به بخشی از منابع محاسباتی سرور فیزیکی چون پردازنده، حافظه و فضای ذخیره سازی دسترسی دارد و از این رو عملکرد سرویس‌های برخط افزایش چشمگیری داشته است. به‌علاوه با رفع محدودیت‌های قبلی امکان راه‌اندازی سرویس‌های جدید نظیرVOIP، File Sharing، AD، WSUS، نیز  جهت خدمت‌رسانی بهتر به کاربران محترم فراهم شده که به زودی در دسترس قرار خواهند گرفت.

کلید واژه ها: فناوری فناوری اطلاعات هزینه سرویس سخت سخت افزاری افزاری اطلاعات