برگزاری آیین مقدس درختکاری در دانشگاه زابل

۱۸ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۱:۳۳ کد : ۲۰۱ اخبار دانشکده
تعداد بازدید:۱۵۸
برگزاری آیین مقدس درختکاری در دانشگاه زابل

بسم الله الرحمن الرحیم

متن سخنرانی دکتر احمد پهلوانروی رئیس دانشکده منابع طبیعی در همایش دانشجویی روز درختکاری در سالن آمفی تئاتر دانشکده

سپاس و ستایش پروردگاری را سزاست که جان پاک لطیفه صنع اوست

عرض سلام و احترام به محضر حضار محترم، میهمانان گرامی و بزرگوار

هفته منابع طبیعی و روز درختکاری مبارک

منابع طبیعی کشور بنابر قانون و شرع مقدس اسلام جزء انفال محسوب می شود . با مراجعه به آیات و روایات اهل بیت اهمیت حفظ منابع طبیعی و زمین مورد تاکید ویژه قرار گرفته است .

اهمیت و ارزش منابع طبیعی

منابع طبیعی تجدید شونده مانند آب، خاک، جنگل و مرتع که امروزه در محافل علمی از آن با عنوان بستر حیات انسان ها و زیربنای توسعه پایدار جوامع نام برده می شود، نگین سرسبزی است که نه فقط به نسل حاضر، بلکه به تمامی نسل های آینده کشور تعلق دارد و باید به خوبی حفظ و به آیندگان سپرده شود.

خداوند متعال در سوره الرحمن  )10) می فرماید  زمین را برای همه انسان ها آفریدم . پس متعلق به گروه و قشر خاصی نیست و همه در قبال این زمین و منابع طبیعی مسئول هستیم در آیه دیگری پروردگار حکیم می فرماید : او خدایی است که شما را از زمین )خاک (آفرید و فرمان به آبادانی آن داده است  

پس وظیفه اصلی ما  در مقابل زمین و خاک آبادانی آن و مقابله با هر گونه تخریب می باشد .امروزه در قرن 21 چالشهای متعددی انسان ها را مورد آسیب قرار داده است که از مهمترین آن ها چالش کمبود آب ، آلودگی هوا و بهداشت می باشد . وقتی  به این معضلات نگاه می کنیم می یابیم که حفظ منابع طبیعی ، درختان و مراتع می تواند هر سه معضل را حل کند .
از بین رفتن درختان و منابع طبیعی بنابر تحقیقات پژوهشگران حوزه منابع طبیعی در افزایش عصبانیت و استرس  ، دیابت ، چاقی و کمبود خواب تاثیر به سزائی خواهد داشت . منابع طبیعی قطعا  یک امر فرا نسلی  و فرا مرزی است از بین رفتن مراتع  وجنگلها  و بیابان زائی می تواند در بلند مدت هوا را آلوده و تولید ریزگرد کند در حال حاضر، سازمان بهداشت جهانی تخمین می زند که 92 درصد از جمعیت جهان در معرض آلودگی خطرناک هوا قرار دارند.  درختکاری، صدقه جاریه  بیش از ۸۰۰ آیه در قرآن به اهمیت درخت و گیاهان اشاره دارد

رسول خدا صلی الله علیه و آله می‌فرمایند: هیچ مسلمانى نیست که درختى را در زمین بنشاند یا زراعتى را کشت کند، و انسان یا پرنده یا چرنده اى از آن بخورد، مگر اینکه براى او صدقه اى محسوب شود

مقام معظم رهبری می‌فرمایند: فرهنگ منابع طبیعی باید به معارف عمومی تبدیل شود و خواستار اهتمام همگانی بیشتر در خصوص پاسداری از فضای سبز شدند و شعار «هر ایرانی یک درخت» را بعنوان شعاری مناسب برای ترویج امر درختکاری در کشور در نظر گرفتند. مهم ترین هدف برگزاری هفته منابع طبیعی و آبخیزداری فرهنگ سازی و ترویج و احیای منابع طبیعی و جلب توجه مردم به این مهم  است. رهبر معظم انقلاب فرموده اند فرهنگ منابع طبیعی باید به معارف عمومی تبدیل شود،
 
اهمیت منابع طبیعی و درختکاری از دید کارشناسی کارکردهای منابع طبیعی خصوصا در حفظ منابع پایه ازجمله آب و خاک از اهمیت ویژه ای برخوردار است.نزولات آسمانی هم در کشور ما پیامدهای تغییر اقلیم است و عدم تعادل بین محیط‌ زیست و انسان قطعاً بحران‌هایی را به دنبال خواهد داشت  هر هکتار توانایی مقابله با بیش از 60 تن ریزگرد را دارد که علاوه ‌بر آن تلطیف هوا و و مناظر زیبا از دیگر مزایای آن است.

تعادل محیط‌ زیست و منابع طبیعی با انسان‌ها منجر به توسعه فعالیت‌های کشاورزی،‌ صنعتی و خدماتی، حفظ ذخایر، امنیت زیست محیط و تعادل اکوسیستم در کنار تولید گیاهان دارویی خواهد شد. تنوع اقلیمی در جهان 13مورد است که 11 مورد آن در ایران وجود دارد، به‌طوری که به لحاظ تنوع ژنتیکی گیاهی و جانوری جزو 5 کشور اول در دنیا هستیم و 2 هزار و 300 گونه گیاه دارویی در ایران وجود دارد که کم ‌نظیر است.

بخش قابل توجهی از نیازهای انسان‌ها از گیاهان و درختان تأمین می‌شود چراکه خداوند مجموعه نیازهای جامعه و انسان را از سایر موجودات ازجمله گیاهان و جانوران قرار داد که به‌طور مستقیم و غیرمستقیم به منابع طبیعی بستگی دارند.
 
برای کنترل بحران آب و جلوگیری از تخریب محیط‌ زیست و خاک و عرصه‌های منابع طبیعی باید حضور گسترده مردم و مشارکت جدی آنان وجود داشته باشد و امیدواریم دولت و مجلس توجه بیش‌تری در این حوزه داشته تا نهایت ایرانی سرسبز و سربلند شاهد باشیم باید فرهنگ‌سازی عمومی و ترویج فرهنگ منابع طبیعی را برای تحقق اهداف حفاظت، احیا و توسعه پایدار منابع طبیعی، گسترش و بسط داد. همچنین باید به جنبه‌های اقتصادی جنگل‌ها و اثرات موثر آنها در ایجاد اشتغال و تامین نیازهای اجتماعی کشور توجه ویژه نمود.









کلید واژه ها: منابع فرهنگ منابع حفظ منابع منابع طبیعی طبیعی فرهنگ منابع طبیعی انسان کشور زمین درختکاری