آیین رونمایی از «کهن‌ترین و بزرگترین تندیس کشف شده در سیستان و کهن ترین نشانه‌های اسطوره گریفون» در دانشگاه زابل برگزار شد

۰۱ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۰ کد : ۴۰۳ اخبار دانشکده
تعداد بازدید:۲۰۵
آیین رونمایی از «کهن‌ترین و بزرگترین تندیس کشف شده در سیستان و کهن ترین نشانه‌های اسطوره گریفون» در دانشگاه زابل برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه زابل:

در این مراسم که با حضور پرشور اساتید، دانشجویان و مسئولین همراه بود، از یافته های باستان شناسی به دست آمده توسط گروه باستان شناسی دانشگاه زابل رونمایی شد. از مهم ترین دستاوردهای این کاوش که در تاریخ باستان‌شناسی سیستان بی‌سابقه است، کشف تندیسی از یک قوچ مرمرین به وزن 9 کیلوگرم همراه با سنگ نمای نیمه کاره و همچنین یک مهر مشبک مفرغی با نقش موجود اساطیری گریفون می‌باشد. از سایر یافته های مهم بدست آمده در این فصل از کاوش‌ها می‌توان به سفالینه های ساده و منقوش، قطعات ظروف سنگی مرمرین، ادوات سنگی، ابزار سنگی، مهرهای تزیینی، مهرهای مسطح فلزی و سنگی، خنجر، ادوات و میله های مفرغی، فلاخن، پیکرک های گلی حیوانی و انسانی، آویزهای نمادین، مجسمه سنگی، درفش استخوانی، جوش کوره، سرباره فلزی و صفحه‌ی بازی با قدمت حدود 4500 سال اشاره کرد که از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند و شواهدی روشن از فرهنگ و تمدن کم نظیر سیستان در عصر مفرغ میباشند.

در ابتدای مراسم دکتر افراسیاب، رئیس دانشگاه زابل، با عرض مراتب سپاس و قدردانی از مهمانان حاضر در مراسم، بیان نمود که یکی از کارکردهای دانشگاه ایجاد محتوا به صورت مکتوب یا سند می‌باشد. سندهایی که یا نظر به آینده دارد یا از دل گذشته درمی‌آید و به تولید محتوا و شناسنامه می‌انجامد. امروز با افتخار در جایی قرار گرفته‌ایم تا برگ زرینی را از دل تاریخ خویش بیرون آورده و صفحه‌ای نو به تاریخ کشور خویش بیفزاییم. وی اضافه نمود: دانشگاه زابل قریب به 16 سال است که به حفاری در شهر سوخته و حوالی آن پرداخته و آثار زیادی را برای کشورمان به ارمغان آورده‌اند.

در ادامه حجه الاسلام عزیزی امام جمعه معزز زابل، در بیانات خود به هویت اشاره کردند و افزودند: یک تکه سنگ ارزش دارد که به احترامش بایستیم زیرا از هویت ما حرف می‌زند.پس می‌توانیم به سنگ وخاک نطق بدهیم و آن‌ها را با افتخار  عنوان هویت خویش اعلام کنیم.

 ایشان هم‌چنین از همه پژوهشگرانی که درکشف این اثر بی نظیر و شگفت‌انگیز تلاش کرده‌اند بویژه دانشجویانی که در دل خاک بدنبال هویت کشور خودشان بودند قدردانی نموده و این تلاش را بسیار ارزشمند دانست. 

مهندس ملاشاهی، فرماندار شهرستان زابل، بیان نمود که ما به تاریخ پنج هزار ساله خودمان و به داشته‌های خود افتخار می‌کنیم. وی با اشاره به آثار تاریخی قبلی بدست آمده در سیستان از قبیل چشم مصنوعی، جراحی جمجمه وجام انیمشین، افزود: اگر ماهم به ظرفیت وجودی خودمان توجه کنیم وخودمان را باور کنیم  قطعا به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بسیار ارزشمندی خواهیم رسید. 

در ادامه، دکتر حیدری ریاست دانشکده هنر و معماری دانشگاه زابل، بیان کردند منطقه سیستان عمدتا در دنیا با سه ویژگی شناخته میشود: اقلیم که بادهای ۱۲۰روزه آن از معروف ترین سامانه های وزشی متوسط نیمکره شمالی است، تالاب ببین المللی هامون و تاریخ کهن آن که به بهشت باستان شناسان معروف است و مهمترین محوطه باستانی منطقه ما شهر سوخته است که حدود ۲۷۰ هکتار وسعت دارد. 

وی افزود: سوق دادن  ذهنیت به عینیت  جهت یادگیری دانشجویان به ویژه دانشجویان رشته هنر بسیار مهم است. 

دکتر علایی مقدم، مدیر گروه باستان شناسی دانشگاه زابل، با تبریک این رویداد فرهنگی و قدردانی از تلاش‌های گروه باستان شناسی به ویژه دانشجویان این رشته بیان کرد: ما توانستیم گوشه کوچکی از تمدن، فرهنگ و اصالت ایرانی را نشان دهیم. قریب به یک قرن است که در سیستان مطالعات باستان شناسی در حال انجام است. در سال ۱۳۸۷ بیش از ۱۶۷۲ محوطه باستان شناسی شد که در ایران زمین بی‌نظیر است و از این تعداد، ۹۰۰ محوطه مربوط به عصر مفرغ است. دکتر علایی مقدم در پایان افزودند: دانشگاه زابل با سرمایه گذاری هایی که در زمینه باستان شناسی انجام داده یکی از موفق ترین دانشگاه‌ها در زمینه مطالعات باستان شناسی است.

کلید واژه ها: باستان گروه باستان دانشگاه دانشگاه زابل زابل سنگی سیستان تاریخ


( ۱ )