آیین اختتامیه دور دوم و افتتاحیه دور سوم طرح اندیشه تمدن‌ساز ویژه اعضای هیئت‌علمی دانشگاه زابل برگزار شد

تاریخ : ۰۲ دی ۱۴۰۲
محل برگزاری : دانشگاه زابل

آیین اختتامیه دور دوم و افتتاحیه دور سوم طرح اندیشه تمدن‌ساز ویژه اعضای هیئت‌علمی دانشگاه زابل برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه زابل؛ آیین اختتامیه دور دوم و افتتاحیه دور سوم طرح اندیشه تمدن‌ساز ویژه اعضای هیات‌علمی دانشگاه زابل، با حضور دکتر افراسیاب رئیس دانشگاه، حجه‌الاسلام‌و‌المسلمین فرجیان مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در دانشگاه و جمعی از اساتید شرکت‌کننده، در محل سالن همایش‌های بین المللی دانشگاه زابل برگزار‌شد.

در ابتدای جلسه حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرجیان مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه با اشاره به اینکه طرح اندیشه تمدن‌ساز شامل ۲۰ گروه مباحثاتی متشکل از اعضای هیئت‌علمی بوده و به‌صورت مباحثات هفتگی انجام می گرفته است، اهداف این طرح را شامل آشنایی با منظومه فکری امامین انقلاب خصوصاً مقام معظم رهبری بیان کرد و بر لزوم دانش افزایی در خصوص غرب و گفتمان غرب برای کسی که در تفکر نظام و جمهوری اسلامی زیست کند تاکید کرد.

دکتر افراسیاب در ادامه این مراسم ضمن تقدیر از عوامل برگزارکننده و شرکت‌کنندگان این طرح گفت؛ دانشگاه‌ها وظایف زیادی دارند که علاوه بر تولید محتوا و کارهای علمی که یکی از وظایف اولیه مراکز علمی است، رسالت‌های اجتماعی و اقتصادی و به دست‌گرفتن مرجعیت فکری جامعه را نیز برعهده دارند که کمتر به آنها توجه می‌شود. وی افزود؛ گفتمان ما از آموزه‌های قرآن، حدیث و نهج‌البلاغه برگرفته می‌شود و لازم است که در وهله اول خودمان به این آموزه‌ها پایبند باشیم تا پس از آن بتوانیم از این آموزه‌ها برای به دست‌گرفتن مرجعیت فکری نسل جدید استفاده کنیم.

دکتر افراسیاب در پایان سخنان خویش تصریح کرد؛ نتیجه این خوانش و هسته‌های فکری باید در درجه اول خودمان را تبدیل به الگوی رفتاری کند و روی اخلاق، رفتار، گفتار ما تأثیر بگذارد.

در ادامه برخی از اعضای هیات علمی ارائه دهنده و شرکت کننده در دوره قبلی طرح، به تشریح دامنه تاثیر طرح و تبیین برداشت خود از اهداف و اثرات آن پرداختند و طرح را از منظر محتوا، روایتگری و آموزش بسیار متفاوت از دیگر دوره‌های معرفت افزایی برگزار شده توصیف کردند و ضرورت تبیین گفتمان نوین اسلامی به عنوان سنگ بنای جامعه اسلامی را اصلی‌ترین راهبرد آن دانستند.

شایان ذکر است بر اساس اساسنامه طرح اندیشه تمدن ساز، مربیان این طرح جمعی از اندیش‌وران حوزه و دانشگاه هستند که نقش هدایت علمی و نظارت محتوایی را در جلسات مباحثاتی استادان و دانشجویان عهده دار خواهند بود و از جمله اهداف مورد نظر از برگزاری این طرح نیز می‌توان به آشنایی با اندیشه‌های جامعه‌سازانه رهبر انقلاب؛ ایجاد و گسترش نگرش تحول‌آفرین و تمدن ساز در میان اساتید و دانشجویان؛ آشنایی با کارکردهای عینی و پیامدهای اجتماعی آموزه‌های دینی؛ فراگیری مهارت تدبر در قرآن کریم و آشنایی با سیره مبارزاتی (سیاسی) معصومین (ع) اشاره کرد.

در پایان این مراسم از فعالان این طرح تجلیل بعمل آمد.