نشست تخصصی بررسی طوفان‌های گرد و غبار، اثرات آن بر سلامت مردم و اقلیم استان سیستان و بلوچستان در دانشگاه زابل برگزار گردید

تاریخ : ۲۴ مهر ۱۴۰۳
محل برگزاری : دانشگاه زابل

نشست تخصصی بررسی طوفان‌های گرد و غبار، اثرات آن بر سلامت مردم و اقلیم استان سیستان و بلوچستان در دانشگاه زابل برگزار گردید

این نشست توسط موسسه آموزشی علمی - کاربردی هلال ایران با همکاری جمعیت هلال احمر استان سیستان و بلوچستان و دانشگاه زابل در سالن همایش‌های بین‌المللی دانشگاه برگزار گردید.

نشست علمی دو روزه با عنوان بررسی طوفان‌های گرد و غبار و سیلاب و اثرات آن بر سلامت و اقلیم استان سیستان و بلوچستان و پاسخگویی به پیامدهای ناشی از این حوادث با مشارکت مؤسسه علمی- کاربردی هلال ایران، مرکز علمی کاربردی جمعیت هلال احمر استان سیستان و بلوچستان، دانشگاه سیستان و بلوچستان، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه زابل و سازمان محیط‌زیست استان سیستان و بلوچستان در روزهای 21 و 22 مهر ماه همزمان با روز جهانی کاهش مخاطرات بلایای طبیعی در دانشگاه زابل برگزار شد. این رویداد علمی با حضور خانم دکتر زهرا مهریزی ریاست محترم موسسه آموزش عالی هلال ایران، تنی چند از مدیران ارشد جمعیت هلال احمر استان به همراه مدیرکل دفتر مدیریت بحران استان، مدیرکل و دبیر شورای پدافند غیرعامل استان، مدیر کل سازمان حفاظت محیط زیست استان و اساتید برجسته متخصص در حوزه‌های اقلیم‌شناسی و محیط زیست از دانشگاه های سیستان و بلوچستان، فردوسی مشهد و زابل برگزار شد. شایان ذکر است این رویداد علمی به صورت برخط نیز برای طیف وسیعی از مسئولین کشوری جمعیت هلال احمر و همینطور امدادگران و داوطلبین این مجموعه پوشش داده شد.
دانشگاه زابل میزبان عزیزان در روز دوم این نشست علمی بود. ابتدا جناب آقای دکتر محمد رکوعی سرپرست محترم دانشگاه زابل با حضود در این نشست به ایراد سخن پرداخت و ضمن خوش‌آمدگویی و خیر مقدم به میهمانان با برجسته ساختن تلاشهای علمی مجموعه دانشگاهی زابل بر تغییر نگاه به پدیده طوفان های گرد و غبار و لزوم تبدیل این تهدید به فرصت تاکید کردند. سپس آقایان دکتر عباس میری و دکتر وحید راهداری مطالب علمی برآمده از پژوهش‌های دقیق میدانی نکات کاربردی بسیار ارزشمندی را در راستای ویژگی‌های متعدد طوفان‌های گرد و غبار و تاثیرات این پدیده بر محیط زیست و زندگی و سلامت ساکنان منطقه سیستان ارائه نمودند. در پایان ریاست و معاون پژوهشی موسسه آموزش عالی هلال ایران ضمن تقدیر و تشکر از اساتید دانشگاه زابل، آمادگی خود جهت انجام طرح‌های پژوهشی و حمایت‌های مادی و معنوی از تحقیقات سلامت محور در حوزه طوفان ها و سیلاب‌های استان را اعلام نمودند و ابراز امیدواری کردند که در آینده با حفظ ارتباط با مراکز دانشگاهی بتوانند با بکارگیری پتانسیل عظیم جمعیت هلال احمر، اقدامات موثرتری را در راستای کاهش مخاطرات بلایای طبیعی این نقطه از کشور بردارند.