آیین اختتامیه دور اول و افتتاحیه دور دوم طرح اندیشه تمدن‌ساز ویژه اعضای هیات‌علمی دانشگاه زابل برگزار شد

تاریخ : ۲۹ بهمن ۱۴۰۱
محل برگزاری : دانشگاه زابل

آیین اختتامیه دور اول و افتتاحیه دور دوم طرح اندیشه تمدن‌ساز ویژه اعضای هیات‌علمی دانشگاه زابل برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه زابل:

آیین اختتامیه دور اول طرح "اندیشه تمدن‌ساز" و افتتاحیه دور دوم آن تحت عنوان "تاریخ تمدن‌ساز" ویژه اعضای هیات‌علمی دانشگاه زابل، با حضور دکتر افراسیاب رئیس دانشگاه، حجه‌الاسلام و المسلمین مهران مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه و جمعی از اساتید شرکت‌کننده، در محل سالن همایش‌های آیت ا... رفسنجانی دانشگاه زابل برگزار شد.

حجه الاسلام والمسلمین مهران مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، در سخنان خود ضمن گرامیداشت ایام شهادت حضرت امام کاظم (ع)؛ به تشریح کلیات طرح اندیشه تمدن‌ساز پرداخت و آن را مبتنی بر محتوای ارزنده کتاب "طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن" (کتاب اندیشه تمدن ساز) عنوان کرد که شامل متن سخنرانی‌های رهبر انقلاب طی 28 جلسه در ماه مبارک رمضان سال ۱۳۵۳ در محل مسجد امام مجتبی مشهد مقدس می‌باشد.

وی مخاطب این طرح را اعضای هیات علمی، اساتید و دانشجویان سرتاسر کشور دانست و روش اجرای آن را به‌صورت مباحثاتی در قالب گروه‌های چهار نفره توصیف کرد که با استقبال گسترده‌ی اقشار فرهیخته کشور نیز روبرو شده است. مسئول دفتر نهاد مقام معظم رهبری با اشاره به سابقه‌ی آشنایی و ارتباط 8 ساله اعضای هیات علمی دانشگاه زابل با کتاب مذکور افزود: دوره قبل این طرح با مشارکت حدود 50 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه زابل طی 28 جلسه مباحثه در قالب گروههای 4 نفره به صورت مجازی برگزار شد و دوره جدید آن نیز با شرکت تعداد 30 نفر از اعضای هیات علمی تحت عنوان تاریخ تمدن‌ساز برگزار خواهد شد.

دکتر افراسیاب رئیس دانشگاه نیز در سخنان خود ضمن گرامیداشت 44مین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از آن به عنوان سراغاز فصل نوینی از تاریخ کشور یادکرد و گفت: برگزاری چنین دوره‌هایی با کلیدواژه هایی همچون تمدن‌سازی و گفتمان‌سازی، مبنای لازم برای بنیادنهادنِ پایه‌های آینده را فراهم خواهند ساخت و دانشگاهها و مراکز علمی با نقش اساسی که در ایجاد محتوا و شکل‌دهی به گفتمانِ نخبگانی حول محور محتوای ایجاد شده ایفا می‌کنند، می توانند در بسط گفتمان‌ ایجاد شده در سطح جامعه و تبدیل آن به یک منظومه عملی برای شکل‌دهی به زندگی جامعه نقش آفرینی نمایند.

وی ضمن ابراز خرسندی از برگزاری طرح اندیشه تمدن ساز و مشارکت بالای اعضای هیات علمی دانشگاه در آن؛ برایند بالای فعالیت‌های حوزه فرهنگی دانشگاه را ستود و افزود: بازتاب فعالیت‌های دانشگاه در حوزه فرهنگی علیرغم میزان هزینه بسیار کمتری که نسبت به سایر حوزه ها از آن برخوردار است، همواره بسیار تاثیرگذار و مورد توجه بوده است و این مهم با تکیه بر تلاش‌های تیم منسجم فرهنگی دانشگاه که با برنامه‌ریزی و مداومت در پیشبرد امور به افتخارات بزرگی نائل شده‌اند میسر گردیده است. رئیس دانشگاه در پایان با تاکید بر اهمیت تولید محتوا و ضرورت جریانِ گفتمان میان دانشگاهیان، از آن به عنوان الگویی فراروی نسل آینده یاد کرد و بر لزوم تضارب آرا و هم‌افزایی دانشگاهیان برای ارائه نظرات جهت نیل به اهداف مشترک دانشگاه تاکید کرد.

در ادامه آقایان دکتر لطفی و دکتر آقچه لو از اعضای هیات علمی ارائه دهنده و شرکت کننده در دوره قبلی طرح، طی سخنانی به تشریح دامنه تاثیر طرح و تبیین برداشت خود از اهداف و اثرات آن پرداختند و طرح را از منظر محتوا، روایتگری و آموزش بسیار متفاوت از دیگر دوره های معرفت افزایی برگزار شده توصیف کردند و ضرورت تبیین گفتمان نوین اسلامی به عنوان سنگ بنای جامعه اسلامی را اصلی‌ترین راهبرد آن توصیف کردند.

شایان ذکر است بر اساس اساسنامه طرح اندیشه تمدن ساز، اهداف مورد نظر از برگزاری آن عبارت است از: آشنایی با اندیشه‌های جامعه سازانه رهبر انقلاب؛ ایجاد و گسترش نگرش تحول‌آفرین و تمدن ساز در میان اساتید و دانشجویان؛ آشنایی با کارکردهای عینی و پیامدهای اجتماعی آموزه‌های دینی؛ فراگیری مهارت تدبر در قرآن کریم و آشنایی با سیره مبارزاتی (سیاسی) معصومین (ع). مربیان طرح نیز جمعی از اندیشوران حوزه و دانشگاه هستند که نقش هدایت علمی و نظارت محتوایی را در جلسات مباحثاتی استادان و دانشجویان عهده دار خواهند بود.