انتشار نتایج تحقیقات پژوهشگران دانشگاه زابل درباره کاربردهای زیست-پزشکی نانوزیم ها در مجله معتبر Coordination Chemistry Reviews

۲۹ تیر ۱۴۰۳ | ۰۷:۳۴ کد : ۱۰۵۴ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۵۷۷
انتشار نتایج تحقیقات پژوهشگران دانشگاه زابل درباره کاربردهای زیست-پزشکی نانوزیم ها در مجله معتبر  Coordination Chemistry Reviews

به گزارش روابط عمومی دانشگاه زابل:

مقاله نگارش شده توسط پژوهشگران گروه شیمی و علم سنجی دانشگاه زابل با عنوان:

Biomedical Potential of Nanozymes: Harnessing Redox Enzyme Mimicry for Theranostic Applications

در مجله معتبر Coordination Chemistry Reviews دارای ضریب تاثیر 20.3، از انتشارات Elsevier به چاپ رسید.

آنزیم‌های طبیعی دارای فعالیت کاتالیزوری قابل‌توجهی هستند، اما پایداری محیطی محدود و هزینه بالا برای استخراج آنها، محققان را بر آن داشته تا به دنبال مولکول‌های جایگزین باشند. ظهور "آنزیم های مصنوعی" به عنوان جایگزین برای آنزیم های طبیعی یکی ازرویکردها برای غلبه بر این محدودیت  است. یک گروه از آنزیم های مصنوعی، نانوزیم‌ها  (نانوموادی که قادر به کاتالیز کردن واکنش‌های زیستی هستند) مزایای متمایزی نسبت به آنزیم‌های طبیعی از جمله افزایش پایداری محیطی، افزایش دوام ، اثربخشی بالاتر و کاهش هزینه ارائه می‌دهند.

در این مقاله نانوزیم های مقلد آنزیم های ردوکس و کاربردهای آنها در حوزه های مختلف پزشکی بررسی شده است. مطالب ارائه شده برای محققان رشته های مختلف از جمله پزشکی، داروسازی، شیمی، زیست شناسی، نانوتکنولوژی، علم مواد و غیره مفید است.

این مقاله توسط دکتر سمیه شهرکی (دانشیار شیمی معدنی دانشگاه)، دکتر اسماعیل وزیری (دانشیار علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه)، دکتر علی اکبر صبوری (استاد بیوفیزیک دانشگاه تهران) و با همکاری پژوهشگری از آکادمی علوم چین در راستای حمایت از دیپلماسی و مرجعیت علمی به چاپ رسیده است.

لینک دسترسی به مقاله:

( ۹ )