پروژه گمانه‌زنی به‌منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه¬های ینگه قلعه بجنورد توسط دانشگاه زابل انجام شد

۰۷ شهریور ۱۴۰۳ | ۰۹:۴۳ کد : ۱۰۶۷ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۴۸
پروژه گمانه‌زنی به‌منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه¬های ینگه قلعه بجنورد توسط دانشگاه زابل انجام شد

برنامه میدانی گمانه¬زنی برای تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه¬های ینگه قلعه با پشتیبانی مالی اداره ¬کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان شمالی و با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور به سرپرستی رضا ناصری، عضو هیات علمی گروه باستان‌شناسی دانشکده هنر و معماری دانشگاه زابل در قالب طرح برون¬سازمانی انجام شد.
تپه¬های ینگه قلعه مشتکل از دو برجستگی کوتاه و بزرگ معروف به ینگه قلعه 1 و 2 است که بر اساس مستندات موجود در بردارنده شواهدی از هزاره اول قبل از میلاد هستند. در سطح هر دو محوطه مواد فرهنگی نوع دهستان و نوعی سفال منقوش مربوط به هزاره اول پیدا می¬شود. فرهنگ دهستان در عصر آهن در شمال¬شرق ایران در منطقه وسیعی از کرانه¬های شرقی دریای مازندارن تا مناطق غربی خراسان شمالی شکوفا بوده و معیشت مبتنی بر کشاورزی و دامپروری داشته است.
در این برنامه میدانی 20 گمانه آزمایشی در بخش¬های مختلف تپه¬های ینگه قلعه باز شد که نشان داد این اثر روی برآمدگی¬های طبیعی حاشیه دشت بجنورد شکل گرفته و احتمالاً به گروه¬های کوچرو با استقرار موقت تعلق داشته است.
تپه¬های ینگه قلعه از یک سو به دلیل شخم سطحی اراضی در دهه¬های گذشته و از سوی دیگر به دلیل قرارگیری در محدوده شهر بجنورد در معرض تخریب قرار گرفته و حفریات قاچاق نیز آسیب¬هایی به آن وارد نموده است. هدف اصلی برنامه میدانی تعیین حدود و میزان گسترش بقایای باستان¬شناختی در تپه¬های ینگه قلعه است که به تدوین یک برنامه حفاظتی و تهیه راهبرد پژوهشی برای آینده اثر کمک خواهد کرد. تپه های ینگه قلعه در سال 1386 با شماره 21224 و 21106 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
دکتر ابوالفضل حیدری رئیس دانشکده هنر و معماری دانشگاه زابل خاطر نشان نمود که این دانشکده در زمینه حفظ و اعتلای میراث فرهنگی به خصوص باستان¬شناسی منطقه و کشور همواره کوشا بوده و اقدامات زیادی را به انجام رسانیده است. در ادامه امیداوریم با فعال نمودن مرکز باستان¬شناسی دانشکده هنر و معماری شاهد نقش¬آفرینی بیشتری در زمینه میراث فرهنگی و باستان¬شناسی در سطح منطقه، ملی و بین¬المللی باشیم.
دکتر مجید عرفانیان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه زابل افزود: ایجاد زمینه‌ی تحقیقاتی به‌وسیله‌ی همکاری با بخش‌ها و ارگان‌های دیگر کشور از طریق پروژه‌های برون دانشگاهی و حمایت از پژوهشگران از اهداف این معاونت بوده است و در زمینه مطالعات باستان¬شناسی دانشگاه زابل به عنوان یکی از موفق‌ترین دانشگاه‌ها در زمینه همکاری با ادارات میراث فرهنگی کشور، اقدامات بسیاری به انجام رسانده است. ایشان افزود تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه¬های ینگه قلعه بجنورد با اهداف متعدد پژوهشی انجام شد. 
 


نظر شما :