همایش «مهرواره برای ایران» ویژه دانشگاه‌های سیستان و بلوچستان به میزبانی دانشگاه زابل برگزار شد

۱۴ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۹:۱۷ کد : ۲۹۹ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۳۲۷
همایش «مهرواره برای ایران» ویژه دانشگاه‌های سیستان و بلوچستان به میزبانی دانشگاه زابل برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه زابل:

همزمان با میلاد حضرت‌علی‌اکبر(ع) و روز جوان همایش «مهرواره برای ایران»، با رویکردِ انگیزه‌بخشی به گروه‌های جهادی و خیریه فعال در دانشگاه‌های استان سیستان و بلوچستان، روز شنبه سیزدهم اسفندماه 1401 به میزبانی دانشگاه زابل در محل مرکز همایش آیت ا... رفسنجانی دانشگاه برگزار شد و طی آن از 21 گروه‌ جهادی و 18 خیریه دانشگاه‌های استان تجلیل به عمل آمد.

در آیین اختتامیه این همایشِ یک روزه، حجه الاسلام و المسلمین فاطمی‌پور معاون فرهنگی سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه‌های کشور؛ حجه‌الاسلام والمسلمین عزیزی امام جمعه زابل؛ حجه الاسلام والمسلمین بامری رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌های استان؛ هیات رئیسه دانشگاه زابل؛ دانشجویان؛ اعضای هیات علمی؛ مسئولین دفاتر نهاد نمایندگی دانشگاههای استان و نمایندگان گروه‌های جهادی و خیریه دانشگاه‌های استان حضور داشتند. بازارچه صنایع دستی سیستان نیز همزمان با برگزاری همایش به مدت دو روز در محل سالن اجتماعات آیت‌ا... رفسنجانی برگزار‌شد و آیین تکریم و تجلیل از گروه‌های فعالی که دغدغه‌مندانه مسائل و مشکلات اجتماعی اطراف خود را رصد می‌کنند و مجاهدانه و مخلصانه برای رفع آن‌ می‌کوشند، همراه با برنامه‌های مفرح فرهنگی همچون اجرای ترانه با گویش محلی سیستانی و شاهنامه‌خوانی همراه بود.

دکتر افراسیاب رئیس دانشگاه زابل در آغاز این مراسم ضمن خوشامدگویی به میهمانان و مدعوین حاضر در همایش؛ همدلی و عدم وابستگی به دولت را به عنوان دو وجه اشتراکِ اصلی گروه‌های خیریه و جهادی برشمرد و افزود: غالب این گروه‌ها بر پایه مشارکتِ همدلانه‌ی افرادی تشکیل می‌شوند که برای پیگیری و تحقق مجموعه‌ای از اهداف و اموراتِ مبتنی بر ارزش‌های مشترک با یکدیگر همراهند و با تبلور عینی ارزش‌ها، به عنوان موتور محرکه و پیشرانِ جامعه عمل می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه گروه های مردم‌نهاد و مردم‌پایه بیشترین توفیقات را از ابتدای انقلاب تا کنون کسب کرده‌اند، به نقش‌آفرینی و فعالیت چشمگیرِ گروه‌های جهادی در دوران کرونا اشاره کرد و آن را مصداق بارز مفهوم مدیریت و مشارکت جهادی در مقابله با بحران‌ها‌ دانست.

حجه‌الاسلام‌والمسلمین عزیزی امام جمعه زابل نیز در سخنان خود با اشاره به اینکه جنگ بزرگی که در قالب "تروریسم نرم" اذهان جامعه را هدف گرفته است، از حیث روش و محتوا دائما در حال تحول و تغییر آرایش است افزود: در این مواجهه، آرایش و اقدامِ گروههای جهادی ما نیز باید متناسب با متغیرهای دشمن تنظیم شود تا شبهاتی که فتنه‌های جنگ نرم به ذهن جامعه تحمیل می کند را بتوان شناسایی و هدف نهایی آن یعنی ترور ذهنی جامعه را خنثی کرد.

وی افزود: اگرچه دشمن در جنگ نرم به دنبال تسلط بر اذهان است اما به گواه آیات و روایات، "شیطان تسلطی بر اهل ایمان ندارد" و از آنجا که قلب حَرَم خداست، به عنوان دروازه‌ای برای تطهیر اذهان به کار می‌رود. امام جمعه زابل ادامه داد: برای مواجهه با ترور ذهنی حاصل از جنگ نرم، باید سنگر را از قلب خود ببندیم و اجازه ندهیم که دزد اندیشه تبدیل به دزد دل‌ها شود تا با تبدیل شدن به کانون محبت و دستیابی به دل‌های مردم، بتوانیم پیروز میدان باشیم.

حجه‌الاسلام‌والمسلمین بامری رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌های استان با قرائت خطبه 110 نهج‌البلاغه از "تقرب" به عنوان یکی از کلیدواژه‌های اصلیِ فضیلت انسانی یاد کرد و ایمان محکم و متقن و راستین به پروردگار و رسول الهی را بزرگ ترین عامل در دستیابی به آن برشمرد. وی جهاد و تلاش در مسیر الهی و در عرصه خدمت به همنوعان و جامعه دینی را یکی دیگر از عناصر ضروری در دستیابی به تقرب دانست و افزود: قدر فرصتی که برای جهاد و خدمت پیش روی شما قرارگرفته بدانید و به موازات آن به الزامات و بایستگی‌های عرصه تلاش و جهاد نیز توجه کنید.

وی با اشاره به فرمایشات امیرالمومنین علی (ع) در تشریح الزامات و بایستگی‌های عرصه جهادگری، به تکیه و توکل به خدا؛ خودباوری و اعتماد‌به‌نفس؛ دوری از اختلافات و فرافکنی‌های رایج؛ حرکت مبتنی بر علم و درایت؛ پرهیز از سطحی‌نگری و موازی‌کاری و در نهایت آگاهی و معرفت نسبت به اقتضائات جامعه‌ی هدف اشاره‌کرد و به تبیینِ مصادیق هریک از موارد مطروحه پرداخت.

حجه‌الاسلام‌والمسلمین مهدی فاطمی‌پور، معاون فرهنگی، سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه‌های کشور نیز با اشاره به چالش‌های اشاره‌شده در سند امنیت ملی آمریکا افزود: در دولت فعلی آمریکا و بر اساس این سند، چین، روسیه و ایران به عنوان سه دشمن اصلی این کشور معرفی شده‌اند که ایالات متحده برای مدیریت مسائل امنیت ملی خود باید به ترتیبِ اولویت، با ایران، روسیه و در نهایت چین به عنوان دشمنان استراتژیک خود رویارو شود.

وی افزود: آمریکا برای برخورد با ایران سه استراتژی را از طریق وزارت خزانه داری برای حمله به نظام اقتصادی ایران؛ وزارت امور خارجه برای به‌حاشیه کشاندن و قطع ارتباط کشورها با ایران و سازمان سیا برای ایجاد آشوب و اغتشاش و تضعیف ایران، دنبال می‌کند. وی با اشاره به اینکه آمریکا به دنبالِ مدیریتِ نظامات بین المللی همچون سازمان ملل است تصریح کرد: ایران دشمنی جدی و استراتژیک در مقابل تفکرسلطه جهانی آمریکا و تنها کشوری است که در خود توان رویارویی با سیاست‌های این کشور را می بیند و بر همین اساس دشمنی غیرقابل انکار محسوب می شود که باید تجزیه و تضعیف شود.

حجه‌الاسلام‌والمسلمین فاطمی پور از افزایش سرمایه اجتماعی، افزایش اعتماد به یکدیگر و افزایش کار جمعی و خیرخواهانه به عنوان اصلی‌ترین راهبردها در صیانت از تمامیت کشور و نظام یاد کرد و افزود: سرمایه اجتماعی، آن اصلی است که باعث می‌شود مردم پای نظام‌شان بایستند و احساس کارآمدی و اعتماد داشته باشند و دستیابی به این سرمایه ارزشمند، در سایه کار خیر و جهادی میسر می‌شود. وی ادامه داد: تاکنون 100 مرکز نیکوکاری نهاد انقلاب در دانشگاه‌های کشور به راه افتاده است که می‌تواند به کارهای بزرگ ختم شود و هویت جمعی و حس اعتماد و کارآمدی را تقویت نماید. وی در پایان ابراز امیدواری کرد که چنین نشست هایی با ایده پردازی جهت مواجهه با مشکلات و چالش‌های اجتماعی کشور همراه باشد و به هم افزایی جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی منجر شود.

کلید واژه ها: دانشگاه زابل همایش مهرواره برای ایران


( ۳ )

نظر شما :