ترکیب جدید ساخته شده توسط محققان گروه شیمی دانشکده علوم پایه به نام دانشگاه زابل نامگذاری شد

۲۰ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۰:۳۸ کد : ۳۰۲ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۶۵۰
ترکیب جدید ساخته شده توسط محققان گروه شیمی دانشکده علوم پایه به نام دانشگاه زابل نامگذاری شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه زابل:

ترکیب جدید ساخته شده توسط محققان گروه شیمی دانشکده علوم پایه، به نام دانشگاه زابل نامگذاری شد و نتایج حاصل از این تحقیق در مقاله‌ای تحت عنوان A Porphyrin-Based Covalent Organic Framework as Metal-Free Visible-LED-Light Photocatalyst for One-Pot Tandem Benzyl Alcohol Oxidation/Knoevenagel Condensation توسط مجله معتبر Nanomaterials، از انتشارات MDPI به‌چاپ‌رسید.

چارچوب‌های آلی کووالانسی (COFs) نسل نوظهوری از پلیمرهای بلوری متخلخل با واحدهای ساختاری آلی و دارای ویژگی‌های منحصربه‌فرد، مانند مساحت سطح بسیار بالا، استحکام عالی، چگالی کم و خواص نوری عالی هستند. علاوه براین، قابلیت از پیش طراحی مونومرهای سازنده آنها، امکان طراحی و سنتزچارچوب‌هایی با توپولوژی، ساختار، عملکرد و منافذ متنوع را فراهم می‌کند. تاکنون تعداد زیادی COF جدید پس از کشف اولین ساختار در سال 2005 (توسط عمر یاغی در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی)، سنتز و گزارش شده‌اند. عموما نامگذاری اختصاری COF نشان دهنده محل کشف آن‌ها و گروه‌های تحقیقاتی می‌باشد.

در این کار تحقیقاتی، برای اولین بار یک چارچوب آلی کووالانسی مبتنی بر پورفیرین، به نام Porph-UOZ-COF (UOZ: مخفف دانشگاه زابل) طراحی و سنتز شد. سپس از این کاتالیست چند منظوره برای انجام واکنش تاندم اکسیداسیون هوازی الکل-تراکم نووناگل در غیاب هرگونه افزودنی شیمیایی تحت تابش نور مرئی استفاده شد. علاوه بر فعالیت کاتالیزوری بالا، این COF برای چهار دوره متوالی هم پایدار و هم قابل استفاده مجدد بود. کار پژوهشی حاضر، پتانسیل کاربردی COF ها، به عنوان کاتالیزورها و فوتوکاتالیزورهای جدید و امیدبخشِ بدون فلز برای انجام واکنش‌های شیمیایی در شرایط سبز و با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر را نشان می دهد.

شایان ذکر است این مقاله توسط سارا عودی (دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه زابل)، علیرضا اویسی (عضو هیأت علمی و استادیار شیمی آلی دانشگاه زابل)، صبا دلیران (محقق پسادکتری دانشگاه زابل)، مصطفی خواجه (عضو هیأت علمی و استاد شیمی تجزیه دانشگاه زابل) و با همکاری دانشگاه‌های اسپانیا (دانشگاه پلی تکنیک والنسیا) و هند (دانشگاه مادورای) به چاپ رسیده‌است.

 

لینک دسترسی به مقاله:

https://www.mdpi.com/2079-4991/13/3/558

کلید واژه ها: شیمی دانشگاه زابل معاونت پژوهش و فناوری مقاله پژوهشی


( ۶ )

نظر شما :