استاندار سیستان و بلوچستان طی بازدید از دانشگاه زابل، دانشگاه را حرکت‌دهنده و عامل پیشرفت جامعه توصیف کرد

۲۰ اسفند ۱۴۰۱ | ۲۲:۵۲ کد : ۳۰۳ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۴۰۹
استاندار سیستان و بلوچستان طی بازدید از دانشگاه زابل، دانشگاه را حرکت‌دهنده و عامل پیشرفت جامعه توصیف کرد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه زابل:

سردار دکتر محمد کرمی استاندار سیستان و بلوچستان در حاشیه سفر به سیستان با حضور در دانشگاه زابل از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های دانشگاه دیدار کرد و طی نشستی صمیمانه با هیات رئیسه و مسئولین، در جریان اهداف و رویکردهای توسعه‌ای، آموزشی و تحقیقاتی این دانشگاه قرار گرفت.

سردار کرمی در بدو ورود به دانشگاه با حضور بر مزار مطهر شهدای گمنام، با قرائت فاتحه و ادای احترام به مقام شامخ شهیدان، با آرمان‌های رفیع امام راحل (ره) و شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی تجدید بیعت نمود و پس از بازدید از زیرساخت‌های آموزشی، پژوهشی و آزمایشگاهی، در نشست صمیمانه‌ای که در سالن کنفرانس مرکز همایش آیت ا... رفسنجانی برگزار شد با هیات رئیسه و مسئولین دانشگاه دیدار و گفتگو نمود. وی در سخنان خویش با تاکید بر ضرورت هدفگذاری و حرکت بر مبنای نگاه توحیدی، از آن به عنوان عامل اصلیِ توفیق در پیشبرد تمام امور یاد کرد و افزود: بنا به فرموده حضرت امام (ره)، نقش انقلاب اسلامی، بسترسازی برای شکل‌گیری و دستیابی به آرمانِ "جامعه توحیدی" است که با ظهور امام زمان (عج) تحقق می‌یابد و در چنین جامعه‌ای، انسان خدا را شاهد و ناظر بر تمام حرکات و تلاش‌های خود می بیند و عدالت را رعایت می‌کند و کار و تلاش و کسب علم را عین عبادت می‌پندارد.

استاندار با بیان اینکه اندیشه و تفکر؛ نوآوری و خلاقیت را به دنبال دارد گفت: دانشگاه حرکت دهنده و عامل پیشرفت هر جامعه و نهادی است که با رصد و شناسایی چالش‌های جامعه پیرامونی می‌تواند حل مساله کرده و تحول ایجاد ‌کند. وی ادامه داد: اعضای هیات علمی به دلیلِ پرورشِ فکر و نوآوری و خلاقیت دانشجویان، مایه قوت هر دانشگاه هستند و ضروری است که در پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان، به هدایت و راهبری دانشجویان بپردازند و مشارکت آنان در پروژه‌های صنعتی را پیگیری کنند. چراکه اگر دانشجو به عنوان پشتوانه علمی، پشتیبان صنعت نباشد آن صنعت به دلیل عدم برخورداری از نوآوری، فرجامی جز شکست نخواهد داشت.

سردار کرمی در تشریح مشکلات و محدودیت های منطقه همچون بحران آب و بیکاری، بر ضرورت شناخت محدودیت‌ها  و بهره برداری از استعدادها و پتانسیل‌ها تاکید کرد و افزود: القای محرومیت باعث زمینگیر شدن جوانان منطقه می‌شود و این وظیفه بدنه علمی دانشگاههاست که بهترین روش‌ها را بررسی کرده و با الگوسازی، اشتغال را بر مبنای محدودیت ها بازتعریف کنند. وی با اشاره به اینکه کار تحقیقاتی و پژوهشی وقت و سرمایه‌گذاری می خواهد و شکست در آن معنا ندارد گفت: محققان و نخبگان باید در فعالیت‌های پژوهشی و آزمایشگاهی به کار گرفته شوند و محصول و نتیجه کارشان باید در بانک‌های اطلاعاتی ثبت شده و مورد بهره‌برداری قرارگیرد تا روند تحقیق و نوآوری متوقف نشود و پیشرفت اتفاق بیفتد.

وی با تاکید بر لزوم مطالعه و تحقیق در فناوری های پیچیده الهی و بهره برداری از آن در حوزه های مختلف همچون صنعت و کشاورزی؛ پیشرفت صنعت را مرهون تلاش اساتید دانست و با تاکید بر اهمیت شرکت‌های تعاونی دانش‌بنیان، نقش دانشگاه در رشد و شکوفایی و خلاقیت و نوآوری و پیشرفت جامعه را بسیار مهم توصیف کرد. استاندار با اشاره به اینکه یکی از اصلی‌ترین هدفگذاری‌های دشمن در جنگ شناختی در حوزه خانواده صورت می‌گیرد گفت: بنا بر آموزه‌های اسلام، محبت انسجام خانواده را تقویت می کند و فاصله‌ای که دشمن به دنبال ایجاد آن است را کم‌رنگ می‌سازد. وی آینده استان و منطقه را درخشان و رو به رشد توصیف کرد و برنامه‌ریزی و هدفگذاری برای بهره‌برداری از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری منطقه را یک اصل اساسی برشمرد.

دکتر افراسیاب رئیس دانشگاه زابل نیز ضمن خیرمقدم به استاندار محبوب و جهادی، از سبقه دانشگاهی وی، به عنوان توفیق و فرصتی مغتنم برای بدنه دانشگاهی و نخبگانی جامعه یاد کرد تا از فضا و فرصت ایجاد شده برای انجام بهینه‌ی وظایفی که بر دوش آن‌هاست بهره ببرند. وی با اشاره به اینکه امروزه مهم ترین کارکرد دانشگاهها چاره‌سازی برای مشکلات جامعه پیرامونی و در سطح بالاتر بنا به فرمایش مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بنا نهادنِ پایه های نظری تمدن‌سازی است افزود: ما اینجاییم تا به عنوان سربازان علمی شما حل مشکل کنیم و رسالتی که بر عهده‌داریم را به انجام برسانیم.

رئیس دانشگاه در ادامه به تشریح توانمندی ها و فعالیت های دانشگاه زابل پرداخت و با ذکر اینکه این دانشگاه تنها دانشگاهی در کشور است که علیرغمِ نظریه شورای عالی انقلاب فرهنگی و طرح آمایش آموزش عالی مبنی بر تجمیع دانشگاهها، با انشعاب پژوهشگاه زابل بسط یافته‌است، از این امر به عنوان سندی بر میزان اهمیتی که نظام آموزش عالی کشور برای این منطقه قائل است یادکرد و افزود: ما در دانشگاه زابل با تولید امید، از نقشه ایران در گستره مرزهای شرقی صیانت می کنیم و این دانشگاه برای همه کسانی که با وجود همه محدویت‌ها عمرشان را پای آن گذاشته‌اند، حریم بسیار مقدسی است.

کلید واژه ها: استاندار دانشگاه زابل نشست


( ۴ )

نظر شما :