درخشش نماینده دانشگاه زابل در سومین دوره جایزه ملی "کتاب سال جوانان ایران"

۲۱ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۳:۴۳ کد : ۳۰۴ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۶۵۱
درخشش نماینده دانشگاه زابل در سومین دوره جایزه ملی "کتاب سال جوانان ایران"

به گزارش روابط عمومی دانشگاه زابل:

در مراسم پایانی سومین دوره جایزه ملی «کتاب سال جوانان» که همزمان با هفته جوان در روز سه‌شنبه ۱۶ اسفندماه به میزبانی دانشگاه صنعتی شریف  برگزار شد، مهندس حمیدرضا حسینی کارمند و پژوهشگر دانشگاه زابل موفق به کسب جایزه کتاب برگزیده سال 1401 گردید.

طی این مراسم که با حضور دکتر حسینی، معاون رییس جمهور و دکتر یامین پور، معاون امور جوانان و دبیر شورای عالی جوانان و با همکاری کانون فرهنگ و اندیشه ایرانیان و همراهی معاونت امور جوانان وزارت ورزش و جوانان و خانه کتاب و ادبیات ایران، در محل تالار جابر بن حیان دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد؛ از پدیدآورندگان ۷ عنوان کتاب در مقام برگزیده و ۱۶ عنوان کتاب در مقام شایسته تقدیر، به عنوان برترین‌های این دوره تقدیر به عمل آمد.

کتاب تألیفی «کاربردهای هوش مصنوعی در همترازی توالی‌های DNA و پروتئین - انتشارات آتی‏نگر و وینا » بر اساس بررسی‌ها و داوری‌های صورت گرفته با کسب بالاترین امتیاز، به عنوان اولین کتاب برگزیده سال انتخاب شد و مهندس حمیدرضا حسینی، کارمند و پژوهشگر دانشگاه زابل به عنوان نماینده این دانشگاه و به نمایندگی از تیم تألیف، جایزه کتاب برگزیده سال 1401 را دریافت کرد.

تجزیه و تحلیل توالی‌های زیستی یکی از زیرشاخه‌های اصلی علم بیوانفورماتیک است. در این زیرشاخه، توالی‌ها با یکدیگر مقایسه شده و بر مبنای نتایج مقایسات، به صورت زیستی مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرند. همترازی توالی‌ها یکی از پرکاربردترین روش‌های تحلیل زیستی است که هدف آن، یافتن مناطق و بخش‌های مشابه در بین دو یا چند توالی است. تاکنون ابزارهای مختلفی برای همترازی توالی‌ها ارائه شده است. اما رشد و توسعه روزافزون هوش مصنوعی باعث شده تا روش‌های مبتنی بر هوش و یادگیری ماشین نیز در حوزه همترازی توالی‌ها کاربرد وسیع و موثری پیدا کنند.

در این کتاب ابتدا مفاهیم پایه توالی‌یابی، مقایسه توالی‌ها و همترازی معرفی شده‌اند. سپس به طور ویژه به کاربرد هوش مصنوعی در همترازی توالی‌ها پرداخته و تلاش شده است تا روش‌های مختلف ارائه شده بر مبنای هوش مصنوعی با جزئیات دقیق فنی اما با زبانی ساده ارائه گردد تا برای خواننده‌ غیر‌متخصص در حوزه هوش مصنوعی نیز کاربردی و قابل درک باشد.

تیم تالیف این کتاب متشکل از مهندس حمیدرضا حسینی؛ دکتر محمد اله‌بخش و دکتر علی مقصودی می‌باشد و مطالعه‌ی آن به دانشجویان تحصیلات تکمیلی و نیز محققان و علاقمندان حوزه بیوانفورماتیک و تحلیل توالی‌ها توصیه می‌شود.

کلید واژه ها: کتاب سال معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه زابل


( ۷ )

نظر شما :