اتمام عملیات کاوش‌های باستان‌شناسی و مطالعات میدانی دانشگاه زابل در تپه پیر‌زال سیستان

۱۴ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۱ کد : ۳۱۴ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۹۰۹
اتمام عملیات کاوش‌های باستان‌شناسی و مطالعات میدانی دانشگاه زابل در تپه پیر‌زال سیستان

به گزارش روابط عمومی دانشگاه زابل:

بخش مطالعات میدانی حفاری در تپه پیر‌زال سیستان که به ابعاد 95×70 متر و با ارتفاع 7 متر در 60 کیلومتری جنوب‌غربی شهر زابل، در محدوده حوضه آبریز رود بیابان قرار دارد به اتمام رسیده‌است.

این تپه یکی از 900 مکان شناسایی‌شده از عصر مفرغ درسیستان است و دکتر جواد علایی‌مقدم استادیار و مدیر گروه باستان‌شناسی دانشکده هنر و معماری دانشگاه زابل که موفق به شناسایی شواهد استقراری با قدمت 4300 سال در آن شده است؛ سرپرستی اولین فصل کاوش در این محوطه باستانی را به عهده داشته است.

در اولین فصل کاوش و در کارگاه شماره 1 به ابعاد 8×6 متر، بخش­هایی از یک بنای خشتی با اتاقی مرکزی و راهرو­های جانبی کشف شد که در دوره بعدی با اضافه کردن چندین دیوار و مسدود نمودن برخی از ورودی­ها، تغییراتی در آن ایجاد شده و در نهایت با ساخت دو سازه حرارتی (احتمالا کوره)، کارکرد بنا تغییر کرده است. آخرین تغییرات در این بنا مربوط به پر کردن فضای معماری مرکزی از خشت­های سالم و شکسته است. در کارگاه شماره 2 که در ضلع شرقی تپه و به ابعاد 2×12 متر در راستای شرقی- غربی و با هدف شناسایی دوره­های استقراری در این محوطه ایجاد شد نیز چندین دوره­ی استقراری با معماری خشتی مورد شناسایی قرار گرفت. 

یافته­های باستان شناسی به دست آمده در این فصل از مطالعات شامل سفالینه­های ساده و منقوش، قطعات ظروف سنگی مرمرین، ادوات سنگی، ابزار سنگی، مهرهای تزیینی، مهرهای مسطح فلزی و سنگی، خنجر، ادوات و میله­های مفرغی، فلاخن، پیکرک­های گلی حیوانی و انسانی، آویزهای نمادین، مجسمه سنگی، درفش استخوانی، جوش کوره و سرباره فلزی می­باشد که از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند و شواهدی روشن از فرهنگ و تمدن کم نظیر سیستان در عصر مفرغ را ارائه می نمایند.

دکتر علایی‌مقدم سرپرست گروه کاوش این محوطه باستانی، مطالعات اولیه انجام‌شده را که بر پایه گونه‌شناختی و مقایسه تطبیقی یافته­های باستان­شناسی صورت گرفته است، بیانگر آن دانست که استقرار در تپه پیر زال سیستان از نیمه دوم هزاره سوم پیش از میلاد آغاز و تا اوایل هزاره دوم پیش از میلاد ادامه داشته‌است و پس از آن متروک شده و پس از چندین قرن در دوره­ای دیگر به صورت استقرار موقت عشایر و دامداران مورد استفاده قرار گرفته‌است. وی افزود: این مطالعات همچنین نشان می‌دهد میان برخی یافته­های این محوطه با یافته­های بدست آمده از استقرارهای تمدن­های جازموریان در جنوب، فرهنگ بلخی- مروی (خراسان بزرگ) در شمال و حتی تمدن سند در شرق، اشتراکات معناداری وجود دارد که بیانگر وجود ارتباطات فرهنگی بین این مناطق با ساکنان تپه پیر زال سیستان در اواخر هزاره سوم قبل از میلاد است.

دکتر ابوالفضل حیدری، رییس دانشکده هنر و معماری نیز در گفتگو با روابط عمومی عنوان داشت که این فصل از مطالعات باستان‌شناسی دانشگاه از لحاظ فعالیت آموزشی تفاوتی عمده با دیگر فصول سنوات گذشته داشته است، چرا که برای اولین بار علاوه بر دانشجویان باستان‌شناسی، دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته باستان‌سنجی نیز که دانشکده هنر ومعماری دانشگاه زابل در بهمن‌ماه 1400 موفق به اخذ مجوز راه اندازی آن برای نخستین بار در شرق کشور شده­‌است نیز در این مطالعات مشارکت و فعالیت داشته­اند.

کلید واژه ها: باستان شناسی


( ۲۳۴ )

نظر شما :