ورود مراکز علمی به مسائل منطقه با نقش آفرینی جامعه دانشگاهی و راه اندازی و ترویج شرکت‌های دانش بنیان

۲۹ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۶:۱۱ کد : ۵۰۸ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۵۴۱
ورود مراکز علمی به مسائل منطقه با نقش آفرینی جامعه دانشگاهی و راه اندازی و ترویج شرکت‌های دانش بنیان

در نشست صمیمانه رئیس دانشگاه و برخی اعضای هیات علمی با استاندار محترم سیستان و بلوچستان بر حضور همه جانبه دانشگاهیان در حل مسائل منطقه تاکید شد.

 

به گزارش روابط ‌عمومی دانشگاه زابل، محمد کرمی در دیدار با رئیس دانشگاه و برخی اعضای هیات علمی دانشگاه زابل با اشاره به مسائل و ظرفیت‌های منطقه سیستان اظهار داشت: طرح اضطراری تأمین آب، انتقال آب از منطقه تهلاب، انتقال آب دریای عمان به منطقه سیستان و حفر چاه‌های ژرف در حال اجرا است و در صورت وصول نتیجه طرح‌های قبلی در زمینه کشاورزی و گلخانه‌ای مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

 وی با اشاره به اینکه منطقه سیستان باید به یک منطقه تجاری تبدیل شود، بیان داشت: باید فرآوری و افزایش ارزش افزوده کالاهای وارداتی، راه اندازی شرکت ‌های مشترک با کشورهای همسایه و ایجاد منافع مشترک با آنها نیز پیگیری شود. وی با تاکید بر بهره برداری از ظرفیت‌های منطقه سیستان تصریح کرد: احیای برخی از طرح‌های نیمه تعطیل، توسعه پنل‌های خورشیدی و نیروگاه‌های بادی، دعوت از سرمایه‌گذاران برای تاسیس کارخانه در مقیاس‌های مختلف در منطقه و تبدیل کردن منطقه به مرکز تولید پوشاک نیز در دستور کار قرار دارد.

استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: برنامه‌ریزی برای استفاده از پساب برای برخی تولیدات کشاورزی، گسترش صنایع کم آب بر و فرآوری محصولات وارداتی و معدنی نیز باید با جدیت دنبال شود. ایشان اذعان کرد: وجود زیرساخت‌ها در ایران و نبود آن در کشورهای همسایه برای تشکیل شرکت‌های مشترک و کارخانه‌های فرآوری کالا‌های وارداتی و افزایش تولید یک فرصت بی‌نظیر است. همچنین اظهار داشتند که برنامه‌ریزی برای گسترش خطوط ریلی از چابهار تا میلک جهت گسترش صادرات، افزایش روابط با کشورهای دیگر، ترانزیت کالاهای کشورهای همسایه از بندر چابهار نیز برای افزایش تجارت انجام شده است. وی گفت: قطعاً فعال کردن بازارچه‌های مرزی و تبدیل شدن سیستان به یک منطقه تجاری، باعث گسترش حضور مردم در منطقه و رونق بازار خرید و فروش خواهد شد. 

 

در این نشست دکتر افراسیاب ریاست دانشگاه زابل، با تشریح برخی فعالیت های اعضای هیات علمی و شرایط مرکز رشد واحدهای فناور و مرکز نوآوری دانشگاه بر حضور تمام قد جامعه دانشگاهی در راستای وظایف اجتماعی و نقش آفرینی جهت حل مشکلات و مسائل منطقه تاکید نمودند.

همچنین دکتر افراسیاب در این دیدار به طرح کلیدی «تدوین برنامه‌های عملی در جهت توان افزایی در منطقه سیستان» که توسط اعضای هیات علمی دانشگاه به مراحل پایانی رسیده اشاره نمودند که می تواند ظرفیت بسیار خوبی را برای برنامه‌ریزان و تصمیم‌سازان در راستای مباحث راهبردی و آمایشی منطقه فراهم نماید. شایان ذکر است طرح مذکور یک پروژه جامع به کارفرمایی آب منطقه ای استان و با نظارت دفتر رودخانه های مرزی کشور (وزارت نیرو) قریب به دو سال در حال انجام است و مراحل نهایی خود را طی می کند.

در راستای بکارگیری ظرفیت های دانشگاهی استاندار سیستان و بلوچستان اظهار داشتند: باید برای پیشبرد راهبردهای صحیح و اهداف اصلی در منطقه و همچنین جهت شناسایی کانون‌های بحران کارگروه های تخصصی با حضور اساتید و دانشجویان دانشگاه های منطقه ایجاد شود. ایشان بیان نمودند که در گام نخست در حوزه گرد و غبار از این ظرفیت علمی استفاده شود. وی اظهار داشت: قطعاً گسترش علم در زمینه رفع مشکلات انسان‌ها بسیار تاثیرگذار است و برنامه‌ریزی برای هدایت جوانان و نوجوانان به سوی علم آموزی، مهارت آموزی و یادگیری فناوری‌های نوین باید انجام شود.

کلید واژه ها: مرکز نوآوری


( ۱ )

نظر شما :