آیین تجلیل از خانواده شاهد و ایثارگر دانشگاه زابل برگزار شد

۰۶ مهر ۱۴۰۲ | ۱۲:۱۳ کد : ۵۱۷ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۳۳۰
آیین تجلیل از خانواده شاهد و ایثارگر دانشگاه زابل برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه زابل:

به پاس گرامیداشت یاد و خاطره سلحشوران و مجاهدان 8 سال دفاع مقدس و خانواده‌ها و بازماندگان گرانمایه‌ی آنان طی مراسمی با حضور دکتر افراسیاب رئیس دانشگاه زابل، حجه الاسلام عزیزی امام جمعه معزز زابل، مهندس ملاشاهی، معاون استاندار و فرماندار ویژه زابل، سردار شهرکی فرمانده قرارگاه عملیاتی شهید هراتی، رئیس بنیاد شهید بهمراه جمعی از جانبازان سرفراز شهرستان زابل، هیات رئیسه دانشگاه و خانواده شاهد و ایثارگر دانشگاه در محل مرکز همایش‌های بین المللی دانشگاه زابل تقدیر و تجلیل به‌عمل‌آمد.

دکتر افراسیاب رئیس دانشگاه، ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و آغاز سال تحصیلی جدید به بیان اهمیت آسیب شناسی در انتقال مفاهیم دفاع مقدس به نسل جدید پرداخت و افزود: یکی از وظایف اصلی جامعه دانشگاهی فرهنگ‌سازی و شاگردپروری در این زمینه است و یکی از روش‌های موثر برای این نوع فرهنگ‌سازی را می توان در فرمایشات مقام معظم رهبری یافت که می‌فرمایند: "در جمهوری اسلامی، هر جا که قرار گرفته‌اید، همان‌جا را مرکز دنیا بدانید و آگاه باشید که همه‌ی کارها به شما متوجه است"، لذا همه باید در هر جایگاهی هستیم وظایف محوله را به‌نحو احسن انجام دهیم.

وی افزود: دانشجویان امانت‌های گرانبهای مردم عزیز سرزمین‌مان هستند که سفیران آینده‌ی این منطقه خواهند بود، پس اعضای محترم هیات علمی و کارکنان گرامی دانشگاه زابل باید همواره همانند سابق دقیق و دلسوزانه وظایف خود را در مقابل این عزیزان انجا دهیم و فرهنگ ایثار و رشادت را در کنار آموزه‌های علمی برای آن‌ها تبیین و نهادینه کنیم.

حجه­‌الاسلام و المسلمین عزیزی، امام جمعه شهرستان زابل به تشریح اهداف انقلاب اسلامی بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب پرداختند و گفتند: انقلاب اسلامی انعطاف پذیر است اما هرگز تجدید نظر نخواهد کرد و از شعارهای خود تا به ابد دفاع می­کند. لذا تحلیل درست این موارد در تشخیص درست مسیر آینده بسیار موثر خواهد بود. ایشان بر لزوم پردازش بهنگام قرائت انقلاب بر اساس مقتضیات زمان تاکید نمود و افزود: در فرهنگ دفاع مقدس بر اساس آیه «اَلَذینَ آمَنو وَ هاجَروا وجاهَدوا بِاموالِهم وَ اَنفُسِهِم فِی سَبیلِ الله» سه شاخصه مهم ایمان، هجرت در جهاد اصغر و جهاد اکبر و دشمن شناسی بر اساس جهاد کبیر را داریم. لذا باید هنرمندانه فرهنگ دفاع مقدس را پردازش و به نسل آینده منتقل کنیم.

مهندس ملاشاهی، معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان زابل، پس از سلام و درود بر روح شهدا و امام شهدا و تبریک هفته دفاع مقدس به خانواده شاهد و ایثارگر و عرض تبریک آغاز سال تحصیلی، به تبیین علت نامگذاری هفته دفاع مقدس پرداخت و افزود: هنوز جنگ پایان نیافته و تنها شکل آن تغییر کرده است و همچنان با انواع تهاجم‌ها از قبیل فرهنگی، اقتصادی و سیاسی از طرف دشمنان مواجه هستیم. بنابراین از آنجایی که جنگ هنوز ادامه دارد، دفاع مقدس همچنان باقی است و امروز رسالت دفاع بر عهده افرادی است که تربیت نسل آینده را برعهده دارند.

ایشان بیانِ آنچه در دفاع مقدس گذشت را "جهاد تبیین کبیر" دانست و توسل، تعهد و توکل رزمندگان را رمز پیروزی آن­ها در دوران 8 ساله جنگ تحمیلی عنوان کرد و افزود: این جنگ به مثابه واکسن برای جمهوری اسلامی ایران بود و امروز جدیدترین نسخه دشمنان این نظام جنگ شناختی است که آثار مخرب‌تری را می­توان به دنبال داشته باشد.

سردار شهرکی فرمانده قرارگاه عملیاتی شهید هراتی، پس از عرض تبریک هفته دفاع مقدس به حاضرین جلسه به ‌ویژه رزمندگان و ایثارگران و خانواده­های محترم شهدا و ایثارگر و همچنین تبریک آغاز سال تحصیلی، به اهمیت تبیین فرهنگ جهاد و شهادت برای نسل امروز و آینده اشاره کرد و بیان نمود: همواره هدف اصلی دشمن هویت زدایی بوده است که یکی از مهمترین اهداف­ آن در گذشته تخریب هویت جغرافیایی بوده است. از موارد مهم دیگری که دشمن همواره به دنبال تهدید ما بوده است، هویت زدایی فرهنگی، اقتصادی و نظامی را می­توان نام برد.

وی ادامه داد: یکی از ثمرات انقلاب اسلامی بازگرداندن هویت ایرانی و هویت اسلامی به مملکت ما بود و مهمترین نتیجه دفاع مقدس این بود که بر خلاف گذشته ما اجازه ندادیم که یک وجب از خاک میهن عزیزمان جدا شود و یکبار دیگر اعتماد به نفس و هویت خویش را بدست آوردیم.

 

تجلیل و اهدای لوح سپاس به خانواده شاهد ایثارگر دانشگاه، حسن ختام این مراسم معنوی بود.

کلید واژه ها: ایثارگران


( ۲ )

نظر شما :