در آیین اختتامیه هفته پژوهش و فناوری در دانشگاه زابل، از پژوهشگران برگزیده دانشگاه تجلیل به‌عمل‌آمد

۲۰ آذر ۱۴۰۱ | ۲۰:۴۵ کد : ۵۴ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۴۹۱
در آیین اختتامیه هفته پژوهش و فناوری در دانشگاه زابل، از پژوهشگران برگزیده دانشگاه تجلیل به‌عمل‌آمد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه زابل:

آیین معرفی و تجلیل از برگزیدگان پژوهشی دانشگاه زابل همزمان با پایان هفته پژوهش و فناوری برگزار شد. طی این مراسم که با حضور حجه‌الاسلام و المسلمین عزیزی امام جمعه زابل، هیات رئیسه دانشگاه، اعضای هیات علمی، دانشجویان و جمعی از کارکنان دانشگاه زابل در محل سالن همایش آیت ا...رفسنجانی دانشگاه برگزار شد از پژوهشگران، فناوران و مخترعان برتر دانشگاه تجلیل به عمل آمد و مجلات برگزیده و غرفه‌های برتر نمایشگاه هفته پژوهش نیز معرفی شد و مورد تقدیر قرارگرفت.

دکتر افراسیاب رئیس دانشگاه با اشاره به سرعت بالای تغییر و تحولات ساختاری و ماموریتی دانشگاه‌ها در سال‌های اخیر، بر ضرورتِ تطابق و هماهنگی متناسب با این تغییرات تاکیدکرد و ارزیابی برون‌دادهای پژوهشی را فرصتی برای بازنگری در میزان تناسبِ فعالیت‌های دانشگاهی با تحولات و نیازهای جامعه و آمادگی و برنامه‌ریزی برای مواجهه و پاسخگویی به آن برشمرد. وی نامگذاری حکیمانه سال جاری از سوی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به نام "تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین" را فصل‌الخطابی در لزوم درک و دریافتِ اهمیت این مساله و تعریف راهبردها و چشم‌اندازها بر مبنای آن توصیف و تاکید کرد: امروزه صرفا تولید مقاله و محتوای علمی مکتوب، ملاک عمل دانشگاه‌ها محسوب نمی‌شود، بلکه تزریق این بروندادهای محتوایی به چرخه تولید و تبدیل آن به ثروت است که به عنوان اصلی‌ترین وظیفه دانشگاهها مورد تاکید قراردارد.

وی افزود: بسترسازی و نقش‌آفرینی موثر برای تسهیل جریانِ دانش و فناوری با تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان، پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد و کارآفرینی؛ وجه تمایز دانشگاههای نسل جدید با گذشته به حساب می‌آید و آنچه امروز برای ما ارزش شمرده می‌شود پاسخ به این پرسش است که تا چه میزان توانسته‌ایم متناسب با نیازها و دردمندی‌های امروز سیستان و جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم از دانایی خود استفاده کنیم. وی ادامه داد: در تحقق این امر علاوه بر وظیفه‌ای که بر دوش جامعه دانشگاهی قرار دارد؛ تعامل تصمیم‌سازان و مدیران اجرایی با دانشگاه و نیز زیست بوم و جامعه‌ای که به آن تعلق داریم نیز حائز اهمیت است و نباید اجازه داد که مشکلات ساختاری و جغرافیایی موجود این عقب‌ماندگی و غفلت را عمیق‌تر سازد.

رئیس دانشگاه با اشاره به عدم انسجام ساختاری حاکم بر مناسبات اداری؛ بر ضرورت توجه مسئولین به نقش و پیوند دانشگاه‌ها با تحولات جامعه تاکید کرد و موازی‌کاری و تعدد مراکز پژوهشی غیرمستقل و وابسته را عامل اتلاف سرمایه دانست که نتیجه‌ای جز سردرگمی تصمیم‌سازان به همراه نخواهد داشت. وی در ادامه از اعضای هیات علمی دانشگاه خواست با راهبری جمعیت جوان و مستعد دانشگاه در حوزه‌های پژوهشی مرتبط با مسائل سیستان، آنان را به سمت چاره‌جویی برای حل مشکلات منطقه سوق دهند و از طرح رویین‌تن‌سازی سیستان که با مشارکت دانشگاه زابل درحال انجام است به عنوان یکی از نقاط عطف دانشگاه در احصا و ارائه‌ی راهکارهای علمی و کارشناسانه برای رفع مشکلات منطقه یادکرد.

دکتر افراسیاب در پایان سخنان خود با تشکر از همت و تلاش بی‌اجر و منت پژوهشگران دانشگاه زابل؛ بر ساماندهی و هدفمندی گرنت‌های پژوهشی و ضرورتِ نظارت معاونت پژوهشی بر موثربودن هزینه‌های صرف شده در آن تاکیدکرد و با ارائه پیشنهاد تاسیس اندیشکده سیستان با تکیه بر توان و پتانسیل دانشجویان و پژوهشگران دانشگاهی و نخبگان سطح شهر؛ بزرگداشت علم و فناوری را تنها منحصر به دانشگاه ندانست و ابراز امیدواری کرد که از سال آتی این آیین ارزشمند علمی با حضور تمامی ارگان ها و نهادهای اجرایی و معرفی بروندادهای علمی و پژوهشی آنان در حوزه های مختلف در انشگاه زابل برگزار شود.

حجه الاسلام و المسلمین عزیزی امام جمعه شهرستان زابل با قرائت آیه 29 سوره ص، یکی از دستورات مسلم و پرتکرار خداوند در قران را دستور به تدبر در آیات الهی اعم از آیات آفاقی و انفسی دانست و افزود: عالمان و پژوهشگران، متخصصین آیات آفاقی هستند و این تدبر همان ترجمان و برگردان پژوهش است که از تصور تا تصدیق و از اعتبار تا حقیقت باید چندین مرحله را طی کند و عبور از فواصل این مراحل، توسط پژوهش میسر می‌شود. وی ادامه داد: پژوهشگر ارتباط ذهنی را تبدیل به یک مساله اعتباری می کند و به آن واقعیت عینی می‌بخشد و برای اینکه آن واقعیت عینی به عملکرد صحیحی دست‌یابد لازم است که حوزه اجرایی نیز به درستی انجام وظیفه کند.

امام جمعه زابل ادامه داد: وقتی یک محصول علمی که خود باید ثروت افزا باشد، هزینه‌بر و نیازمند صرف ثروت می شود؛ اشکالی است که هم بر حوزه اجرا و هم بر حوزه پژوهش مترتب است. در این رابطه مشکل حوزه اجرا در 2 نکته خلاصه می شود. نخست اینکه در آن سلایق سیاسی مقدم بر تکلیف است و همین امر سبب نادیده گرفته شدن نتیجه تلاش پژوهشگران می شود و دیگر آنکه عدم تمکن علمی مسئولین اجرایی خود می تواند به نابودی نتیجه یک پژوهش علمی و دلسردی محققین منجر شود. اما این اشکال در حوزه پژوهش به عدم آینده‌پژوهی بازمی‌گردد و این در حالی است که پژوهشگر به عنوان دیدبانی که مسائل جامعه خود را رصد می کند باید همیشه جلوتر از زمان خود حرکت کند و برای معضلات امروز و فردای جامعه خود چاره‌سازی نماید.

دکتر عرفانیان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه نیز با ارائه گزارش عملکرد پژوهشی؛ به تبیین و تشریح دستاوردهای پژوهشی و فناوری دانشگاه در یک سال گذشته پرداخت. طرح موضوع دستیار فناوری توسط وزارت عتف و ضرورت معرفی دانشجویان توانمند و متقاضی به این معاونت؛ تدوین آیین نامه پژوهش‌یار و تعیین شرایط انتخاب دستیار پژوهشی توسط اعضای هیات علمی؛ تجمیع و هدفمندسازی گرنت های پژوهشی؛ سامانه‌سپاری اکثر امورات و فرایندهای پژوهشی؛ دعوت از صاحبان ایده و اندیشه برای  مشارکت در فعالیت مرکز نوآوری دانشگاه و ... بخشی از رئوس مطالب ارائه شده توسط دکتر عرفانیان بود.

وی با اشاره به رشد فزاینده مقالات چاپ شده در مجلات معتبر بین المللی در یک ساله گذشته، چاپ 266 مقاله در نشریات علمی نمایه شده در پایگاه وب آو ساینس، 339 مقاله در پایگاه اسکوپوس و 15 مقاله انگلیسی و 17 مقاله فارسی در ISC  را مرهون تلاش اعضای هیات علمی دانشگاه دانست و افزود: 27 درصد این مقالات در مجلات Q1 و42 درصد در مجلات Q2 به چاپ رسیده است. معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه در ادامه به ارائه فهرستی از طرح های مصوب داخلی؛ طرح های برون سازمانی؛ تفاهم نامه ها؛ نشست های علمی و همایش ها؛ کارگاهها؛ اختراعات؛ اقدامات انجام شده در تجهیز آزمایشگاه مرکزی و ارتقای زیرساخت های فناوری دانشگاه طی یک سال گذشته پرداخت.

حسن ختام این مراسم معرفی و تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه بود. در رسته علوم نظری دکتر محمود احمدپور برازجانی؛ در رسته علوم دام و شیلاتی دکتر احسان احمدی فر؛ در رسته شیمی و فیزیک دکتر زهره رزم آرا؛ در رسته علوم طبیعی دکتر رضا دهمرده بهروز؛ در رسته علوم تجربی دکتر محمدرضا اصغری پور؛ در رسته کارگاهی و صنایع دکتر اقبال بنی اسد؛ در رسته هنرهای زیبا و ادبیات دکتر جمشید داوطلب و در رسته علوم اجتماعی دکتر حمید کریمی به عنوان برگزیدگان پژوهشی دانشگاه معرفی شدند و دکتر علیرضا اویسی به عنوان پژوهشگر برتر دانشگاه؛ دکتر عباس رهدار به عنوان پژوهشگر برتر در دیپلماسی علمی و دکتر ابوالفضل حیدری به عنوان پژوهشگر برتر در ارتباط با جامعه(طرح برون سازمانی) مورد تجلیل قرارگرفتند.

فناور برتر دانشگاه مهندس الهام محمدی از شرکت توسعه سازان پهنه کیانسه و مخترع برتر نیز دکتر هادی اکبری بود. طی این مراسم از چهار عضو هیات علمی دانشگاه زابل دکتر مصطفی خواجه، دکتر بهروز کشته گر، دکتر عباس رهدار و دکتر محمدرضا رخشانی که برای چندمین سال متوالی نامشان در فهرست دو درصد پژوهشگران برتر دنیا براساس «فهرست دانشگاه استنفورد» قرارگرفته است نیز تجلیل به عمل آمد.

دو مجله "تحقیقات علوم زراعی در مناطق خشک" به مدیر مسئولی دکتر اسماعیل سیدآبادی و "تازه ها در میکروب شناسی دامپزشکی" به مدیر مسئولی دکتر داریوش سعادتی نیز به عنوان مجلات برتر دانشگاه انتخاب شدند و غرفه دانشکده کشاورزی از نظر کیفیت ارائه و چیدمان، غرفه دانشکده ادبیات و علوم انسانی از دیدگاه بازدیدکنندگان و غرفه دانشکده علوم پایه از منظر دستاوردهای پژوهشی ارائه شده به عنوان غرفه های برتر نمایشگاه هفته پژوهش معرفی شد و مورد تجلیل قرار گرفت.


نظر شما :