کشف بقایایی از یک ارگ عظیم دو هزار ساله در کاوش های باستان شناسی دانشگاه زابل در خراسان شمالی

۱۰ آبان ۱۴۰۲ | ۱۱:۱۱ کد : ۵۷۹ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۵۴۰
کشف بقایایی از یک ارگ عظیم دو هزار ساله در کاوش های باستان شناسی دانشگاه زابل در خراسان شمالی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه زابل،

در سومین فصل مطالعات باستان‌شناسی دانشگاه زابل در خراسان شمالی، یافته­‌های متعددی بدست آمد که از مهمترین آن‌ها کشف بقایایی از یک ارگ عظیم تاریخی با قدمتی در حدود دو هزار سال است.

مجری این پروژه علمی دکتر جواد علایی مقدم عضو هیات علمی گروه باستان‌شناسی دانشکده هنر و معماری دانشگاه زابل بیان داشت که در این فصل از مطالعات، بقایایی از یک حصار ضخیم خشتی به پهنای 4 متر  و فضای داخلی یک قلعه تاریخی بدست آمد که ضخامت زیاد و استحکام بالای معماری به دست آمده بیانگر وجود یک ارگ حکومتی است. ارگ فوق با وسعتی بیش از 3000 مترمربع و پلانی مدور، به احتمال فراوان مرکز استقرار حاکم منطقه شیروان در دوران تاریخی (اشکانی و ساسانی) بوده که بر بالای تپه­‌ای باستانی در میان شهری تاریخی چند ده هکتاری ساخته شده است. قلعه فوق بر روی استقراری از دوره‌های کهن­تر  قرار دارد که در پایان این فصل از مطالعات بقایایی از استقرارهای کهن­تر در لایه­‌های زیر کف قلعه مشخص شد.

وی بیان داشت که این فصل مطالعات باستان‌شناسی دانشگاه زابل که می­‌توان آن‌را به‌عنوان گسترده­‌ترین کاوش باستان‌شناسی صورت گرفته در سال 1402 در استان خراسان شمالی در نظر گرفت، شامل 60 روز فعالیت میدانی و 40 روز مستند نگاری و تجزیه و تحلیل اولیه داده­‌ها می­‌شود که طی آن تعداد 7 ترانشه در بخش­‌های مختلف شهر تاریخی شیروان و تپه ارگ نادری ایجاد شد.

در این مطالعات علاوه بر کشف بقایای ارگ دو هزارساله، بخش‌­هایی از حصار شهر دوران اسلامی شیروان، دروازه­ای از دوران صفوی همراه با مسیر سنگ فرش شده و بخش­های از چاه باستانی، به‌دست آمد. لازم به ذکر است کهن­‌ترین لایه­‌های استقراری کشف شده در این محوطه باستانی درای قدمتی بیش از هفت هزار سال است که در این فصل مشخص گردید دامنه گسترش استقرار اولیه در آن بسیار بیشتر از وسعت ثبت شده می‌­باشد.

کلید واژه ها: باستان شناسی


( ۵ )

نظر شما :