همزمان با هفته پژوهش، آیین تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه در سال ۱۴۰۲ برگزار شد

۱۹ آذر ۱۴۰۲ | ۰۷:۲۴ کد : ۶۶۶ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۳۹۲۳
همزمان با هفته پژوهش، آیین تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه در سال ۱۴۰۲ برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه زابل:

آئین تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه با حضور حجه السلام و المسلمین عزیزی امام جمعه زابل، دکتر شریفی معاون سیاسی اجتماعی استاندار، مهندس ملاشاهی معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان زابل، حجه الاسلام والمسلمین فرجیان مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، دکتر افراسیاب رئیس دانشگاه، اعضای هیات رئیسه و پژوهشگران و اعضای هیات علمی در محل سالن همایش های بین المللی دانشگاه برگزار شد و طی آن از پژوهشگران برتر دانشگاه زابل در سال 1402 تقدیر به عمل آمد.

در ابتدا دکتر افراسیاب رئیس دانشگاه زابل هفته پژوهش را نقطه عطف حرکت دانشگاه در سال گذشته دانست تا نقاطی که از قبل هدف گذاری شده است را گرامی بداریم و با تعریف مرجعیت علمی به صورت فرایندی که پیشرفت همه جانبه کشور، ثروت آفرینی، اقتدار علمی، رشد اقتصادی، اقتدار ملی، عزت ملی و تشکیل تمدن اسلامی از پیامدهای آن است، افزود: ما باید مرجعیت علمی را درون دانشگاه تبیین نموده، در سطح استان آن را به دست آورده، در کشور نیز در راستای اعتلای آن همت بگماریم و در سطح جهانی نیز باعث ارتقا و رشد آن شویم.

رئیس دانشگاه ادامه داد: مرجعیت علمی سه لایه دارد؛ برتری علمی که منجر به ارزش افزوده آکادمیک می‌شود، پاسخگویی اجتماعی که همان حل مسائل و مشکلات جامعه توسط دانشگاه‌هاست و باعث تولید ارزش افزوده اجتماعی می‌شود، و کارآفرینی که منجر به تولید ارزش افزوده اقتصادی خواهد شد.

دکتر افراسیاب در پایان سخنان خود به موفقیت‌های چشمگیر اعضای هیئت علمی دانشگاه زابل در حوزه‌های مختلف از جمله قرار گرفتن در فهرست یک درصد و دو درصد پژوهشگران برتر دنیا و همچنین سرآمدان علمی کشور اشاره کرد و همت و تلاش بی‌اجر و منت پژوهشگران دانشگاه زابل را قدر دانست.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین فرجیان مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه زابل با گرامی دانستن هفته پژوهش به آیه «الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ» اشاره کرد و افزود: خداوند جایگاه مومنانی را که در کسب علم تلاش می‌کنند و درجاتی از علم را کسب می‌کنند عظیم می‌شمارد. همچنین با بیان آیه « هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ» جایگاه افرادی که تحرک علمی دارند و بر دانش خود می‌افزایند را متفاوت از کسانی دانست که تمایلی بر افزودن به سواد و درجه علمی خویش ندارند. ایشان در ادامه به تشریح مفهوم پژوهش در حوزه علوم انسانی پرداخت و گفت: باید پژوهشگر آگاه به مسائل زمان و مکان باشد، درک کاملی از مسائل مردم پیدا کند، راجع به آنها اندیشه کند، تولید محتوا کند و با توجه به اقتضای زمان مسائل مردم را از آیات و روایات دینی استخراج و حل کند.

حجت الاسلام والمسلمین عزیزی امام جمعه معزز زابل با قرائت آیه «سَنُرِیهِمْ آیَاتِنَا فِی الْآفَاقِ وَفِی أَنْفُسِهِمْ حَتَّى یَتَبَیَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ» بیان نمود که پژوهشگر دو ویژگی دارد؛ یکی اینکه مثل دیده‌بان است و آنچه را عرف جامعه نمی‌بینند او می‌بیند و همین عامل باعث رفتن او به سمت پژوهش است، دوم اینکه به لحاظ زمانی هم یک پژوهشگر در زمان آینده زندگی می‌کند و اگر غیر از این باشد قطعاً کار پژوهشی او نافع نخواهد بود.

امام جمعه زابل ادامه داد: پژوهشگر باید در دو عرصه کار کند؛ میدان آفاق و میدان انفُس. یافته‌های یک پژوهشگر برای خودش خیلی زود کهنه می‌شود چرا که وارد عالم بی‌انتهایی شده است و به همین دلیل هیچ دانشمندی هیچ­ گاه ادعا نمی‌کند حرف آخر را زده است و فقط آنچه که از منشأ وحی سرچشمه گرفته باشد حرف آخر است. اگر پژوهشی آفاقی باشد ولی انفُسی نباشد می‌تواند بسیار مضر باشد.

دکتر شریفی معاون سیاسی و اجتماعی استانداری مقارن شدن روز دانشجو با هفته پژوهش را فرصتی مغتنم برای بروز و ظهور خلاقیت‌ها در جهت شناسایی نقاط قوت و ضعف و ارائه راهکارهای مناسب برشمرد و افزود: در مسائل استان بشدت نیازمند کارهای پژوهشی و دانش بنیان هستیم تا هم عقب ماندگی ها را جبران نمائیم و هم به سطح قابل قبولی از پیشرفت برسیم که در تراز استان باشد. ایشان با اشاره به قابل توجه بودن ظرفیت دانشگاهی و دانشجویی استان افزود: درک مسائل استان و تلاش برای حل آنها باید همواره ملاک فعالیت‌های پژوهشی و دانش بنیانی باشد که نیاز به تعامل دو طرفه با دستگاه‌های اجرایی دارد و دانشگاه زابل با توجه به سابقه درخشانی که در حوزه‌های مختلف دارد ظرفیت ایجاد ارتباطات گسترده دانش بنیانی در سطح بین‌المللی با کشورهای همسایه را دارد که می‌تواند کمک شایانی به توسعه منطقه نماید.

دکتر عرفانیان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه به عنوان آخرین سخنران این مراسم، به ارائه گزارشی از دستاوردهای علمی اعضای هیات علمی و پژوهشگران دانشگاه زابل پرداخت. وی رشد سالیانه در زمینه پژوهش و طرح های برون و درون سازمانی دانشگاه که با تکیه بر با خودباوری و دانش بالای اعضای هیات علمی به ثمر رسیده است را قابل توجه عنوان نمود و از آن به عنوان عاملی یادکرد که به واسطه آن مجامع اجرایی و مدیریتی منطقه و استان، دانشگاه زابل را به عنوان دانشگاهی معین و تاثیرگذار در سطح منطقه به رسمیت می شناسند. وی با اشاره به رشد فزاینده مقالات چاپ شده در مجلات معتبر بین المللی در یک ساله گذشته، چاپ 269 مقاله در نشریات علمی نمایه شده در پایگاه وب آو ساینس، 333 مقاله در پایگاه اسکوپوس و 14 مقاله انگلیسی و 19 مقاله فارسی در ISC  را مرهون تلاش اعضای هیات علمی دانشگاه دانست و افزود: 49 درصد این مقالات در مجلات Q1 و 29 درصد در مجلات Q2 به چاپ رسیده است. معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه در ادامه به ارائه فهرستی از طرح های مصوب داخلی؛ طرح های برون سازمانی؛ تفاهم نامه ها، نشست های علمی و همایش ها و کارگاهها؛ اختراعات و اقدامات انجام شده در تجهیز آزمایشگاه مرکزی و ارتقای زیرساخت های فناوری دانشگاه طی یک سال گذشته پرداخت.

 

در پایان این مراسم پژوهشگران برتر دانشگاه در رسته های مختلف به شرح ذیل مورد تقدیر قرار گرفتند: خانم فاطمه فرتوت عنایت (پژوهشگر برگزیده دانشجویان دانشگاه)؛ خانم مهندس حمیده خواجه (پژوهشگر برگزیده کارکنان دانشگاه)؛ دکتر عبدالباسط عرب یوسف آبادی (دانشکده ادبیات-زبان و ادبیات عرب)؛ دکتر هادی اکبری (دانشکده ادبیات-علوم ورزشی)؛ دکتر علیرضا اویسی (دانشکده علوم پایه-شیمی)؛ دکتر امید شجاعی (دانشکده علوم پایه-آمار)؛ دکتر حمید کریمی (دانشکده کشاورزی رسته علوم نظری)؛ دکتر مهدی دهمرده (دانشکده کشاورزی رسته علوم تجربی)؛ دکتر احسان احمدی فر (دانشکده منابع طبیعی)؛ دکتر مجید شریفی راد (دانشکده آب و خاک)؛ دکتر رضا ناصری (دانشکده هنر و معماری)؛ دکتر بهروز کشته گر (دانشکده فنی و مهندسی)؛ دکتر عباس رهدار (پژوهشگر برتر در دیپلماسی علمی)؛ دکتر جواد علائی مقدم (پژوهشگر برتر در حوزه ارتباط با جامعه و صنعت). از دکتر مصطفی خواجه، دکتر محمدرضا رخشانی، دکتر عباس رهدار و دکتر فاطمه کار اندیش به عنوان پژوهشگران ایرانی پر استناد دو درصد برتر دنیا، و نیز دکتر بهروز کشته گر و دکتر احسان احمدی فر به عنوان پژوهشگران ایرانی پر استناد یک درصد برتر دنیا تقدیر ویژه به عمل آمد. همچنین، دکتر مصطفی خواجه و دکتر علیرضا اویسی به عنوان سرآمدان علمی کشور در سال 1402 مورد تقدیر قرار گرفتند.

شایان ذکر است که دکتر عباس رهدار بعنوان پژوهشگر برتر دانشگاه در رسته علوم نظری و دکتر محمدرضا اصغری پور بعنوان پژوهشگر برتر دانشگاه در رسته علوم طبیعی انتخاب گردیدند.

کلید واژه ها: معاونت پژوهش و فناوری هفته پژوهش


( ۱ )

نظر شما :