هفتمین همایش استانی بزرگداشت روز جهانی خاک در دانشگاه زابل برگزار شد

۲۲ آذر ۱۴۰۲ | ۰۷:۱۶ کد : ۶۷۵ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۶۵۸
هفتمین همایش استانی بزرگداشت روز جهانی خاک در دانشگاه زابل برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه زابل:

هفتمین همایش استانی بزرگداشت روز جهانی خاک از طرف دانشکده آب و خاک با حضور فرماندار ویژه شهرستان زابل، جمعی از مدیران دستگاه های اجرایی حوزه آب و خاک استان و منطقه سیستان، ریاست محترم دانشگاه، اعضای هیات علمی و دانشجویان در تاریخ 21 آذرماه 1402 در محل سالن همایش های بین المللی دانشگاه زابل برگزار شد.

دکتر پیمان افراسیاب رییس دانشگاه زابل با تاکید بر جایگاه بسیار خوب ایران در تولید محتواهای علمی اظهار داشتند: با توجه به تاثیر مستقیم کیفیت خاک بر کیفیت زندگی بشر، بزرگداشت روز جهانی خاک فرصت مغتنمی است تا با نگاه علمی و همه‌جانبه و با بهره‌گیری از خرد جمعیِ متخصصین این حوزه، راه‌های صیانت و بهره‌برداری صحیح از این سرمایه عظیم تبیین و تشریح گردد. ایشان تصریح کرد بادهای 120 روزه سیستان بخشی از اقلیم منطقه است اما با بوجود آمدن مساله کمبود آب بادهای بومی منطقه در کنار ضعف پوشش گیاهی در خاک منطقه و البته مداخلات انسانی در بستر هامون از مجموعه عوامل بوجود آمدن پدیده گردوغبار در منطقه و کاهش شدید کیفیت آب و هوا در منطقه سیستان است.

دکتر عین­الله روحی­مقدم رییس دانشکده آب و خاک با اشاره به اینکه دانشگاه زابل دانشگاه نسل چهارم، کار آفرین و نیاز محور است و ماموریت گرایی در آن تاکید شده است، یکی از ماموریت های مهم دانشگاه زابل را ورود به مسائل آب و خاک منطقه، خشکسالی و گردوغبار معرفی کرد که در این راستا در سال 1389 دانشکده آب و خاک دایر گردید. ایشان با بیان اینکه 5 دسامبر روز جهانی خاک نامگذاری شده، یادآور شد هدف اصلی از انتخاب شعار سال روز جهانی خاک "خاک و آب منشأ زندگی" را آگاه کردن مردم از اهمیت و پیوند ناگسستنی خاک و آب دانست.

مهندس ملاشاهی فرماندار شهرستان زابل در این همایش با اشاره به اینکه خاک منشا خیر و برکت و استفاده مردم می باشد، از اینکه با توجه به شرایط فعلی در منطقه سیستان عدم تثبیت خاک مساله گردوغبار را تشدید کرده است ابراز تاسف کردند. ایشان با تایید اینکه تحقیقات بسیار موثر و مفیدی در حوزه آب و خاک در دانشگاه های سطح منطقه انجام شده است ابراز امیدواری کردند که با برنامه­ریزی­هایی که در سطح استان خواهد شد با بهره­گیری از ظرفیت­های علمی موجود در راستای کنترل پدیده گردوغبار و همچنین استفاده از مواد آلی و معدنی موجود در خاک منطقه سیستان برای توسعه صنایع و ایجاد اشتغال منطقه گام­های موثر و سازنده­ای برداشته شود.

در این همایش سخنرانی­های علمی پیرامون مسائل خاک، آب، گردوغبار و مدیریت جامع منابع طبیعی در منطقه سیستان توسط آقایان دکتر علی شهریاری، هادی گلوی، عباس میری و مجتبی گنجعلی انجام شد که مورد توجه حاضرین قرار گرفت و پیش زمینه ای برای نشست های تخصصی در آینده پیرامون این مسائل ایجاد شد. دکتر ابراهیم شیرمحمدی دبیر اجرایی همایش و عضو هیات علمی دانشکده آب و خاک در پایان به تشریح برنامه های انجام شده در گرامیداشت روز جهانی خاک از جمله برگزاری مسابقات نقاشی و عکاسی و بازدید از آزمایشگاه­های آب و خاک در سطح دانش­آموزی و برگزاری کارگاه­های آموزشی و همایش در سطح دانشگاهی و مدیران اجرایی پرداخت.


( ۱ )

نظر شما :