مقاله اعضای هیأت علمی گروه معماری دانشگاه زابل در یکی از معتبرترین مجلات علمی جهان منتشر گردید

۰۲ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۱:۵۳ کد : ۷۶۹ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۳۲۸۲
مقاله اعضای هیأت علمی گروه معماری دانشگاه زابل در یکی از معتبرترین مجلات علمی جهان منتشر گردید

به گزارش روابط عمومی دانشگاه زابل:

اعضای هیأت علمی گروه معماری دانشگاه زابل آقایان دکتر ابوالفضل حیدری و جمشید داوطلب با همکاری عضو هیأت علمی دانشگاه­ سیستان و بلوچستان مقاله علمی با موضوع تاثیر سایه‌بان بر تنظیم آسایش حرارتی در فضای باز شهری را با عنوان Effect of awning on thermal comfort adjustment in open urban space using PET and UTCI indexes:  A Case Study of Sistan Region in Iran در مجله شهر و جامعه پایدار (Sustainable Cities and Society) حائز رتبه ۲ جهانی در حوزه مهندسی از بین ۳۵۰ مجله و رتبه ۴ در حوزه جغرافیا، برنامه‌ریزی و توسعه از بین ۷۷۹ مجله (https://www.letpub.com/journal-selector/journal/10153) به چاپ رساندند.

Heidari, A., Davtalab, J., and Sargazi, M.A., 2024. Effect of awning on thermal comfort adjustment in open urban space using PET and UTCI indexes:  A Case Study of Sistan Region in Iran. Sustainable Cities and Society. Volume 101, February 2024, 105175. https://doi.org/10.1016/j.scs.2024.105175.

این مجله یکی از برترین مجله­‌های دنیا در حوزه تکنولوژی ساخت می­‌باشد و یک مجله بین­‌المللی با تمرکز بر تحقیقات بنیادی و کاربردی با هدف طراحی، درک و ارتقای شهرهای سازگار با محیط زیست است که از طیف گسترده­ای از رویکردهای روش­‌شناختی و فنی پشتیبانی می‌­کند. این مجله در تراز اول (Q1)و دارای ضریب تأثیر 11.7 می‌­باشد.

با توجه به اهمیت موضوع تعدیل شرایط آسایش حرارتی در فضای باز شهری و اینکه ایجاد سایه­‌بان یکی از راهکارهای مقرون به‌صرفه برای تعدیل شرایط آسایش حرارتی فضای باز است، لذا این مطالعه به سنجش میزان تفاوت شاخص­‌های آسایش حرارتی در دو نوع سایه­‌بان حصیری با درخت و بدون درخت در پردیس دانشگاه زابل پرداخته است. سایت مورد مطالعه در این مقاله، مجموعه سایه­‌بان­‌های مقابل ساختمان­‌های کلاس‌­های آموزشی سجزی دانشگاه بوده که در سال 1387 با نگاه توجه به اقلیم و بوم منطقه طراحی و با بهره­‌گیری از پرده­‌های حصیری که مصالحی بوم­‌آورد می­‌باشد، ساخته شده بود.

نتایج حاصل از این تحقیق که بر اساس دو شاخص آسایش حرارتی در فضای باز PET و UTCI انجام شده است، می­‌تواند به طراحان کمک کند تا استراتژی مناسب جهت طراحی سایه‌­بان در فضای باز شهری را در منطقه سیستان و اقلیم‌­های مشابه اتخاذ نمایند.

لینک دسترسی به این مقاله:

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S2210670724000052

 

کلید واژه ها: معاونت پژوهش و فناوری


( ۱۲ )

نظر شما :