برگزاری آیین نکوداشت نخستین‌ هزاره نگارش تاریخ سیستان در دانشگاه زابل

۱۲ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۹:۱۶ کد : ۸۱۸ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۳۷۳
برگزاری آیین نکوداشت نخستین‌ هزاره نگارش تاریخ سیستان در دانشگاه زابل

به گزارش روابط عمومی دانشگاه زابل،

آیین نکوداشت نخستین‌ هزاره نگارش تاریخ سیستان در دانشگاه زابل با حضور دکتر کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، مهندس ملاشاهی فرماندار ویژه شهرستان زابل، حجت الاسلام والمسلمین فرجیان مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه زابل، دکتر افراسیاب ریاست محترم دانشگاه و اعضای هیأت رئیسه، اعضای هیات علمی و دانشجویان در تاریخ 9 اسفندماه 1402 در محل سالن همایش های بین المللی دانشگاه زابل برگزار شد و در این مراسم از استاد غلامرضا عمرانی زبانشناس، ویراستار و مؤلف کتابهای درسی و پژوهشی زبانشناسی نیز تجلیل شد.

 در ابتدای مراسم دکتر افراسیاب رییس دانشگاه زابل ضمن خیر مقدم به حاضرین در خصوص اهمیت کتاب تاریخ سیستان بیان کرد؛ امروز افتخار می کنیم به این که سندی داریم متعلق به هزار سال قبل که اثبات می کند ما هزاران سال قبل تاریخ داشته ایم.

رییس دانشگاه در ادامه تصریح کرد؛ ما باید قدردان افرادی باشیم که عناصر فرهنگی را کنار هم قرار می دهند تا برای ما هویت بیافرینند؛ افرادی که شاخصه های فرهنگی را برای هویت بخشی به فرهنگ ما تدوین می کنند و امروز یکی از آن عزیزان در جمع ما حضور دارد.

دکتر کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ضمن تشکر از برگزاری این آیین بیان داشت؛ کتاب تاریخ سیستان، کتابی است که تاریخ کهن ما را روایت می کند، اصالت ایران را نشان می دهد و تفکر توحیدی جریان یافته در ایران را به تصویر می کشد. این کتاب روایت از یک تاریخ هزاران ساله است که نشان می دهد ما اولین سرزمینی بوده ایم که ادراک از ملیت داشته ایم.

وی افزود؛ اساسا یکی از کارکردهای مهم دانشگاه همین است که بتواند با زیست بوم خود ارتباط برقرار کند و تمامی عناصر فرهنگی موجود در آن زیست بوم را در متن خود احساس کند. ما مکلفیم که این داشته های فرهنگی را بخوبی صورتبندی و ترویج کنیم.

در ادامه، استاد عمرانی زبانشناس، ویراستار و مؤلف کتابهای درسی و پژوهشی زبانشناسی کتاب تاریخ سیستان را نخستین شاهکار فرهنگی و ادبی ایران دانست که قدر آن هنوز بدرستی شناخته نشده است. وی افزود؛ یکی از ویژگیهای برجسته این کتاب اینست که تک تک کلمات آن بدون جایگزین هستند و یکی از خوشبختی های بزرگ ما مردم سیستان و کل ایران اینست که کتابی با این دقت و ظرافت در دست داریم که جز حقیقت چیزی نگفته است و در عین حال که یک کتاب تاریخی صرف است، محتوایی داستان و رمان گونه دارد و از لحاظ فنون نویسندگی بی همتاست.

در پایان این مراسم از استاد عمرانی به پاس بیش از نیم قرن تلاش در حفظ، اشاعه و استمرار فرهنگ غنی سیستان تجلیل بعمل آمد.


( ۲ )

نظر شما :