مقاله نگارش شده توسط محقق گروه شیمی دانشکده علوم دانشگاه زابل در مجله معتبر Advanced Functional Materials به چاپ رسید

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۴:۱۵ کد : ۹۴۶ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۲۷۶
مقاله نگارش شده توسط محقق گروه شیمی دانشکده علوم دانشگاه زابل در مجله معتبر Advanced Functional Materials  به چاپ رسید

این مقاله تحت عنوان:

Defects and Disorder in Covalent Organic Frameworks for Advanced Applications

در مجله معتبر Advanced Functional Materials دارای ضریب تاثیر 19، از انتشارات WILEY به چاپ رسید.

پلیمرهای آلی متخلخل کریستالی (CPPs) یا چارچوب‌های آلی کووالانسی (COFs)، یکی از مهم ترین و جالب ترین دسته­ی نانومواد آلی متخلخل و بلوری هستند که از عناصر سبک ساخته می شوند. در چند سال اخیر، این ساختارهای دو و یا سه بعدی به دلیل ویژگی های منحصر به فرد مانند مساحت سطح ویژه بسیار بالا، تخلخل و پایداری بالا، در زمینه های کاتالیزوری، فوتوکاتالیزوری، انرژی، جذب، جداسازی، پزشکی، و... نظر محققان جهان را به خود جلب کرده اند. اما علیرغم پیشرفت های قابل توجه به دست آمده، هنوز محدودیت هایی وجود دارند که توسعه و کاربرد آنها را محدود می کنند. برخی از آنها به وجود نقص در طول فرایند سنتز آنها و درک عمیق ساختار و عملکرد جایگاه های فعال و/یا جزئیات مکانیسم واکنش ها مربوط می شوند.

 

در این مقاله، نقص و عیوب درCOF  ها و زمینه های مختلف کاربردی آنها مورد بحث و ارائه قرار می گیرند. ابتدا به ارائه نکات کلی در مورد سنتز COF ها پرداخته می شود، سپس روش های مختلف برای کنترل و مدیریت عیوب، نحوه به حداقل رساندن آنها یا نحوه استفاده از آنها برای به دست آوردن ویژگی ها و کاربردهای جدید و چشمگیر ارائه می شوند. در ادامه، تکنیک‌های شناسایی برای تعیین کمی عیوب ساختاری و جایگاه‌های فعال در COFها نیز ارائه می شوند. در پایان هم چالش ها و فرصت های پیش رو در این زمینه بحث می شوند.

 

این مقاله توسط دکتر علیرضا اویسی (دانشیار شیمی آلی دانشگاه زابل) با همکاری خانم دکتر صبا دلیران (استادیار شیمی آلی دانشگاه لرستان) و همکارانی از دانشگاه های پلی تکنیک والنسیا (اسپانیا)، مادرید (اسپانیا)، و مادورای کاماراج (هند) به چاپ رسیده است.

 

لینک دسترسی به مقاله:

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/adfm.202312912


( ۶۸ )

نظر شما :