مقاله نگارش شده توسط پژوهشگران گروه شیمی دانشکده علوم دانشگاه زابل در نشریه معتبر Chemical Society Reviews به چاپ رسید.

۱۱ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۵:۳۸ کد : ۹۹۷ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۵۴۶
مقاله نگارش شده توسط پژوهشگران گروه شیمی دانشکده علوم دانشگاه زابل در نشریه معتبر  Chemical Society Reviews به چاپ رسید.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه زابل:

مقاله نگارش شده توسط پژوهشگران گروه شیمی دانشگاه زابل با عنوان:

Defect-enabling zirconium-based metal–organic frameworks for energy and environmental remediation applications

در مجله معتبر Chemical Society Reviews دارای ضریب تاثیر حدود 46، از انتشارات Royal Society of Chemistry به چاپ رسید.

 

عموما، "نقص" به معنای کامل نبودن است. اگرچه ممکن است در زندگی بشری طرفداری نداشته باشد، اما جالب است بدانیم که محققان رشته های مختلف  به طور فعال و شبانه روزی در حال تلاش برای ایجاد و بررسی عمدی نقص در مواد و کاربرد آنها می باشند. دانشمندان به جای تلاش برای رسیدن به یک ساختار کامل و بی عیب و نقض، به دنبال بهره‌گیری از ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فرد ناشی از این نقص‌های ساختاری هستند و تحقیقات نشان داده است که وجود عیب و نقص در ساختارها، می تواند منجر به بروز و ارائه خواص و قابلیت های چشمگیری شوند که دستیابی به آنها در ساختارهای کامل غیرممکن می باشد.

این مقاله، چشم‌انداز امیدوارکننده چارچوب های فلز-آلی (MOFs) معیوب مبتنی بر زیرکونیوم را در حل مشکلات چالش‌برانگیز مرتبط با انرژی و محیط ‌زیست نشان می‌دهد، و آنها را به عنوان موادی ارزشمند برای رسیدن به آینده‌ای پاک‌تر و سبزتر معرفی می کند.

گفتنی است که چارچوب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های فلز-آلی دسته جدیدی از نانومواد متخلخل هستند که تنوع و کارایی بسیار زیادی در زمینه های مختلف دارند.

 

این مقاله توسط دکتر علیرضا اویسی (دانشیار شیمی آلی دانشگاه)، دکتر مصطفی خواجه (استاد شیمی تجزیه دانشگاه)، خانم دکتر صبا دلیران (استادیار شیمی آلی دانشگاه لرستان) و با همکاری پژوهشگرانی از دانشگاه های آمریکا، اسپانیا، تایوان، ترکیه و هند در راستای حمایت از دیپلماسی و مرجعیت علمی به چاپ رسیده است.

 

لینک دسترسی آزاد و رایگان به مقاله (با مجوز مجله):

https://pubs.rsc.org/en/Content/ArticleLanding/2024/CS/D3CS01057K


( ۷۴ )

نظر شما :