درآمد

امروزه بهره ­برداری از آموزش­ های از راه دور، با توجه به توسعه زیرساخت ­های فناوری­ های اطلاعاتی و ارتباطی، همه گیر شدن فرآیندهای غیرحضوری، ارتقا، سرعت انتقال اطلاعات، افزایش امکان استفاده از صوت و تصویر در آموزش­ های الکترونیکی از طریق بستر مناسب اینترنت، گسترش چشمگیر داشته است. این پتانسیل­ ها، سبب شده آموزش الکترونیکی تبدیل به امری فراگیر، مستقل از زمان و مکان اجتناب ناپذیر گردد.

سابقه آموزش به شیوه الکترونیک در قالب دوره ­های تخصصی کوتاه، میان و بلند مدت دانشگاهی و غیر دانشگاهی در سراسر دنیا با هدف مهارت افزایی، توسعه دانش و انتقال تجارب به کمتر از ۳ دهه می­رسد، اما پیشرفت زیرساخت ­ها و تغییر شیوه زندگی بشر، در سال­ های اخیر سبب حرکت سریع و همگانی سیستم ­های آموزشی در جهت به روزرسانی شیوه ­های یادگیری و به عبارت دیگر شیوه آموزش الکترونیک شده است.

دانشگاه زابل نیز پس از انتشار کووید-19 همزمان با تغییرات یکباره­ ی سیستم ­های آموزشی دنیا در سال ۹۸ نخستین گام ­های خود را در این زمینه برداشته است، به طوری که امروزه در کمتر از 3 نیمسال تحصیلی تقریبا تمامی دروس تئوری و تعدادی از دروس عملی ارائه شده در تمامی دانشکده ­ها با ایجاد محتوای الکترونیک به صورت مجازی برگزار می­شود.

این امر با همکاری نزدیک واحد آموزش ­های آزاد و الکترونیک زیر نظر معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه و واحد مدیریت فناوری زیر نظر معاونت پژوهشی دانشگاه صورت گرفته است.

افزایش مهارت­ های فنی و تکنیکی اعضای هیات علمی دانشگاه با تمرکز بر افزایش سطح کیفی فرآیند یاددهی و یادگیری از طریق ایجاد راهنماهای ویدئویی و متنی و برگزاری کارگاه­ هایی با همکاری اساتید برتر، برنامه ریزی در جهت توسعه، ارتقا و به روزرسانی زیرساخت­ ها و برنامه­ های مدیریت کلاس توسط واحد مدیریت امور فناوری، به روز رسانی آئین نامه ­ها و شیوه نامه ­های آموزشی در جهت تسهیل فرآیند ها در حوزه معاونت آموزشی و در نهایت برخورداری از مدیران، اساتید و کارشناسان متعهد و همکاری همه جانبه واحدهای ذیربط در این زمینه سبب شده است دانشگاه زابل شاهد رشد چشمگیری در آمار برگزاری کلاس­ ها و آزمون­ های میانی و پایانی نیمسال تحصیلی به شیوه الکترونیک باشد.

کلید واژه ها: آموزش شیوه آموزشی دانشگاه الکترونیک